ECS maakt spoorshuttle tussen Teesport en Schotland mogelijk

Nieuws, Scheepvaart
Philippe Van Dooren

Teesport, de derde grootste haven van het Verenigd Koninkrijk, wil zich in toenemende mate profileren als haven voor het goederenverkeer tussen het Europese vasteland en het noorden van Engeland en Schotland. Daarbij spelen de ferrydiensten van P&O Ferries tussen Teesport enerzijds en Zeebrugge en Rotterdam anderzijds een belangrijke rol. Vanuit beide havens zijn er momenteel drie afvaarten per week. Daarnaast zijn er ook veel bulk- en tankcontainertrafieken in de Engelse haven.

De uitbater van Teesport, PD Ports, heeft nu DB Schenker Rail UK onder de arm genomen om een regelmatige spoorshuttle op Schotland op de zetten. De trein rijdt dagelijks van maandag tot vrijdag en heeft een capaciteit van 40 containers. ECS European Containers heeft zich ertoe verbonden om een vast aantal high cube 45-voeters te bezorgen om de nieuwe verbinding te ondersteunen.

Kip en ei

“Wij nemen een derde van de trein voor onze rekening. Dit volume zou genoeg moeten zijn om het kip- en eiverhaal te doorbreken”, aldus Arthur Koutstaal, de COO van ECS. Volgens hem biedt de verbinding tussen Teesport en Zeebrugge/Rotterdam goede mogelijkheden voor de Europese verladers met lading van en naar Schotland.

De eerste trein vertrok uit Teesport op vrijdag 31 juli en was terug op maandag 3 augustus. “De drie partners hebben er voor gekozen om tijdens de stillere verlofperiode van start te gaan, om pas vanaf september de nieuwe verbinding voluit in de markt te zetten”, zegt Koutstaal. Volgens hem past deze shuttle perfect in de Europese spoorcorridorfilosofie van ECS. Daarbij benadrukte hij dat het bedrijf geen eigen treinen heeft, maar steeds in partnership opereert.

DB Schenker Rail UK

De trein wordt door DB Schenker Rail UK uitgebaat. Volgens PD Ports is het de eerste keer dan een spooroperator en een haven rechtstreeks samenwerken om een intermodale dienst op te zetten.

Volgens Koutstaal zet ECS met de uitwerking van haar European Rail Corridors duidelijk in op intermodaal transport. Ruim 38% van haar volumes (160.000 teu) wordt nu al per spoor vervoerd.