Twee top-10 carriers gaan samenwerken

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De eerste dienst van dit ‘connecting carrier agreement’ is de lijndienst van de Duitse Rickmers Linie tussen Europa, het Midden-Oosten en India. De schepen daaruit varen elke reis door naar Singapore, waar nu aansluiting wordt geregeld met schepen van Swire Shipping, die er laden voor Australië, Nieuw-Zeeland en een aantal eilanden in de Stille Oceaan.

Volgens de Nederlandse consultant Dynamar staat Swire Shipping op de vijfde plaats in de lijst van de rederijen met de grootste multipurpose vloot. Swire Shipping is de lijnvaartdochter van de in 1872 in Shanghai opgerichte China Navigation Company. In de rangschikking van Dynamar staat Rickmers op de tiende plaats.

Rickmers zal voortaan maandelijks in Jebel Ali, Mumbai, Chennai, Dammam en Kolkota lading (tot 120 ton) oppikken voor transshipment in Singapore naar bestemmingen als Papoea-Nieuw-Guinea, de Salomonseilanden, Nieuw-Caledonië, Fiji, de oostkust van Australië, Darwin, Oost-Timor en Nieuw-Zeeland.

Voordelen

De samenwerking heeft voordelen voor beide carriers. Rickmers kan zijn schepen na het lossen van Europese lading in het Midden-Oosten of India weer vullen met lading naar Singapore. De Duitse rederij werkt vaak met gehuurde tonnage voor één reis, die dan in de buurt van Singapore teruggeleverd moet worden.

Swire Shipping kan op zijn beurt de actieradius uitbreiden en voortaan ook verladers met lading uit het Midden-Oosten en India bedienen.