Stijging van chartertarieven doet rederijen pijn

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De prijsstijgingen variëren sterk naar gelang de grootte van het schip. Omwille van de start van intussen al 33 nieuwe intra-Aziatische diensten sinds januari, zijn daar al 98 bijkomende schepen aan de slag gegaan. Het gaat overwegend om tonnage van 1.000 tot 3.000 teu.

Het aantal werkloze schepen in die categorie is vorige maand gedaald naar amper 27 eenheden. De totale werkloze vloot vertegenwoordigt nog een honderdtal boten van meer dan 500 teu, samen goed voor een capaciteit van ongeveer 320.000 teu volgens de Franse databank Alphaliner.

Huurprijzen

Omdat er minder charterschepen beschikbaar zijn, stijgen huurprijzen. Daar waar er voor een schip van 2.000 tot 3.000 teu een half jaar geleden nog 7.000 dollar per dag gevraagd werd, is dat nu vaak al 12.500 dollar. Voor schepen onder de 2.000 teu zijn de huurprijzen procentueel gezien nog meer gestegen, omdat er in die categorie weinig nieuwe eenheden bijkomen.

Ook tonnage die al lang uit de vaart was, komt nu weer aan de bak. Dat geldt bijvoorbeeld voor het Egyptische containerschip ‘Wadi Alrayan’ (3.013 teu), dat al sinds december 2012 in het Verre Oosten werkloos lag. Het vijftien jaar oude schip werd voor anderhalf jaar gehuurd door United Feeder Services en zet nu koers naar het Middellandse Zeegebied.

SCFI

De stijging van de charterprijzen komt voor de carriers op een slecht moment, omdat hun inkomsten onder druk blijven staan. Vorige maand lag de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) 39% onder het niveau van mei 2014. De SCFI heeft betrekking op alle bestemmingen voor Chinese exportlading.

De tariefdaling was het grootst voor export naar Japan en Europa. Tussen het Verre en Midden-Oosten werd vorige maand door de Chinese exporteurs gemiddeld 49% minder betaald dan een jaar eerder.