Eurotunnel wil meer hebben voor MyFerryLink

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Tijdens de jaarlijkse algemene aandeelhoudersvergadering van Eurotunnel werd er gisteren vooral over maritieme onderwerpen gesproken. De resultaten van de spooractiviteiten zijn immers uitstekend en de komende jaren ligt verdere groei in het vooruitzicht.

De aandacht ging vooral uit naar de verkoop van de roro-dienst van MyFerryLink, waarvoor de kandidaat-overnemers voor vrijdagavond 24 april een bod moesten indienen. Volgens de topman van Eurotunnel, Jacques Gounon, is geen enkel bod interessant genoeg gebleken.

Schepen

Er is blijkbaar wel interesse naar de veerboten, maar niet naar de samenwerking met de coöperatieve vennootschap SeaFrance, die de schepen beheert. SeaFrance zelf heeft overigens geen bod uitgebracht en Gounon hoopt dat de coöperatieve dat in een tweede ronde toch zal doen; 11 mei is de nieuwe deadline voor het indienen van een overnamevoorstel. Eurotunnel vraagt de kandidaten ook om hun toekomstplannen voor de veerdienst duidelijker te formuleren.

Gounon wil de schepen niet onder hun marktwaarde verkopen en zijn investeringen in MyFerryLink (de opstartverliezen) terugverdienen. De marktwaarde van de ropax-schepen ‘Rodin’ en ‘Berlioz’ (foto) zou tussen de 80 en 100 miljoen euro bedragen. De topman van Eurotunnel liet zich eerder al eens ontvallen dat hij hoopt dat de verkoop 150 miljoen euro zou opleveren.

DFDS

Het is een publiek geheim dat de twee andere ferrymaatschappijen die tussen Calais en Dover varen, P&O Ferries en DFDS, de twee ropax-schepen van Eurotunnel willen kopen. Vooral voor DFDS zijn het ideale vervangers voor de oudere ‘Calais Seaways’ (bouwjaar 1992) en de gehuurde ‘Malo Seaways’ (ex ‘Stena Nordica’ uit 2000), omdat de ‘Rodin’ en ‘Berlioz’ speciaal voor de korte Kanaalroute gebouwd werden.

Niet alleen de prijs, maar vooral het sociale luik van de overnamevoorstellen valt Eurotunnel tegen. Gounon beseft dat niet iedereen bij SeaFrance zijn baan zal kunnen houden, maar wil een overnemer kiezen die het sociale bloedbad zoveel mogelijk zal beperken.

Dover

Eurotunnel verkoopt zijn maritieme activiteiten omdat het vanaf 9 juli niet meer welkom is in de haven van Dover. De exploitant van de Kanaaltunnel mag zelfs niet als minderheidsaandeelhouder van MyFerryLink op Dover varen, omdat de Britse Competition and Markets Authority (CMA) vindt dat het marktaandeel van Eurotunnel op de korte Kanaalroute dan te groot is.

De verkoop van MyFerryLink is vooral van belang voor SeaFrance, dat nog tot 2 juli contractueel met Eurotunnel verbonden is. Gounon zei gisteren duidelijk dat hij die samenwerking niet zal verlengen voor een weekje (van 2 tot 9 juli).

Uit zijn verklaringen over het sociale luik valt anderzijds wel op te maken dat hij begaan is met het lot van de werknemers van SeaFrance. Onlangs liepen de spanningen tussen Eurotunnel/MyFerryLink en de Raad van Commissarissen van SeaFrance nog hoog op. Dat conflict kan overigens één van de redenen zijn waarom de kandidaat-overnemers tot nu toe vooral oog voor alleen de schepen hebben.

Calais 2015

Intussen heeft Eurotunnel eerder deze maand bij de rechtbank bezwaar aangetekend tegen de fusie van de havens van Calais en Boulogne en de uitbreiding van de haven van Calais. Hij zegt op zich niets tegen het project Calais 2015 te hebben, maar vindt dat de havenuitbreiding niet met overheidsgeld (van de locale regio’s) gefinancierd mag worden.

Gounon argumenteert dat Eurotunnel de uitbreiding van zijn terminal zelf moet bekostigen. “Arbeidsgelegenheid mag geen excuus om massaal overheidsgeld in een havenproject te pompen. Eurotunnel is overigens ook een grote werkgever”, zegt hij. “Zeker in tijden dat lenen amper geld kost, moet het rijke havenbestuur van Calais in staat zijn om zijn financiering zelf te regelen.”