In het Verre Oosten wordt vandaag het Chinese Nieuwjaar gevierd. Het jaar van de geit begint daar niet bepaald onder een gunstig gesternte.
Het belang van het Verre Oosten voor de lijnvaart kan niet genoeg benadrukt worden. Volgens de pas gepubliceerde cijfers van Container Trades Statistics werd vorig jaar wereldwijd 135,4 miljoen teu vervoerd (+4%). Daarvan had 97,77 miljoen teu oorsprong en/of bestemming in de Far East, wat dus 72,2% van het globale volume is.
De uitvoer uit het Verre Oosten bepaalt in belangrijke mate hoe sterk het wereldwijde ladingaanbod groeit. Wanneer de exportmotor daar sputtert ondervinden zo goed als alle carriers de gevolgen daarvan. Vorig jaar ging het om een exportvolume van 45,96 miljoen teu, wat 4,5% meer was dan het jaar ervoor. Slechter nieuws voor de carriers was dat de import van containers in de Far East vorig jaar met 2,5% is gedaald naar 20,16 miljoen teu.
Groeivertraging in China heeft impact op intra-Aziatische tarieven
Beter nieuws was dan weer de mooie groei van 4,9% in het intra-Aziatische verkeer, dat goed is voor maar liefst 31,64 miljoen teu. Dit regionale verkeer is dankzij die grootte ook een belangrijke bron van inkomsten voor de containerrederijen, maar die omzet is dit jaar onder druk komen te staan. Volgens de Britse consultant Drewry zijn de gemiddelde tarieven voor het interne verkeer in het Verre Oosten vorige maand gezakt naar gemiddeld 900 dollar per 40’ container. Dat is het laagste niveau sinds 2011 toen Drewry Container Freight Rate Insight de evolutie van de tarieven begon op te volgen.
Volgens de consultant is de daling toe te schrijven aan de groeivertraging in China en het feit dat er steeds grotere schepen naar intra-Aziatische routes worden doorgeschoven. Hoewel Drewry daar niet naar verwijst, zal ook de daling van de bunkertoeslagen een effect hebben gehad op de all-in tarieven.
Voor Europeanen lijkt het wellicht vreemd dat de start van het nieuwe jaar pas in de tweede helft van februari wordt gevierd, maar voor de lijnvaart start nu wel degelijk de echte nieuwjaarsperiode met traditioneel het laagste ladingaanbod van gans het jaar. Het is nu niet de vraag of, maar hoe erg de containertarieven de komende weken zullen dalen.