Vlaamse transporteur uitverkoren voor test Europese tolbox

Vervoer Engelbosch uit Tienen test als eerste Belgische internationale transporteur een Europese tolbox. Die levert voor alle tol in Europa een contract en een factuur af. De test duurt drie maanden.

De Europese box werd ontwikkeld door DKV in samenwerking met T-Systems en Daimler. Hij beantwoordt aan de technische vereisten van alle EU-landen en is 100% EETS-compliant. EETS staat voor European Electronic Toll Service en moet de verschillende tolheffingssystemen voor het wegverkeer binnen de Europese Unie harmoniseren.

Tijdens de testperiode zal het hele proces van registratie tot facturatie en de nauwkeurigheid van de onlineverbinding uitgebreid getest worden. De officiële lancering van de box is voorzien in november. België komt daarbij als eerste aan bod. De Duitse tol wordt begin 2019 geïntegreerd. Daarna volgen Oostenrijk, Frankrijk, Spanje en Portugal. Italië, de Öresund- en Storebaelt-bruggen in Scandinavië worden kort daarna geactiveerd. Nieuwe landen kunnen simpelweg digitaal geactiveerd worden.

Vier tot vijf

Engelbosch is de eerste vervoerder in België die de Europese tolbox mag testen. “Onze chauffeurs hebben gemiddeld vier tot vijf van die kastjes tegen hun voorruit plakken. Als ze naar het buitenland rijden weten ze soms niet meer of ze wel het juiste kastje aan boord hebben”, zegt Michel Engelbosch, zaakvoerder van het transportbedrijf.

“De eerste vrachtwagens zijn sinds vorige week met het nieuwe kastje uitgerust en we hebben nog geen problemen gekend. In het verleden was dat wel anders. Ik veronderstel dat DKV heeft kunnen profiteren van die voorkennis om de nadelen van het systeem weg te werken”, zegt Engelbosch.

Verbetering

De zaakvoerder verwacht dat het systeem niet enkel voor de chauffeur veel efficiënter zal zijn. “Ook voor de administratieve diensten zal het een hele verbetering zijn. Nu komt voor elk kastje nog alles apart binnen”, zegt Engelbosch.

Vervoer Engelbosch rijdt vooral nationaal, enkel internationaal als het zeker is van terugvracht. Toch werd het door DKV uitverkoren om de Europese tolbox te testen. “We werken al langer samen met DKV. Dat zal de reden zijn”, besluit Engelbosch.

Het bedrijf telt 38 vrachtwagens waarvan 8 koelwagens. De rest zijn koffer- en huifwagens. Er werken 42 mensen.

Koen Heinen