Van Lancker (ESO): “Walinfrastructuur Rijn neemt schrikbarend af”

Er is een groeiend probleem met ligplaatsen en autoafzetplaatsen voor binnenschippers langs de Rijn. De druppel die de emmer deed overlopen, is de recente sluiting van een ligplaats voor binnenschepen in Keulen.

Christaan Van Lancker, voorzitter van de Europese schippersorganisatie ESO, kaartte het probleem begin deze week aan tijdens de nieuwjaarsreceptie van de organisatie. “De ligplaatsen langs de Rijn worden steeds meer beperkt. De walinfrastructuur neemt schrikbarend af. De lokale overheden trekken zich niks aan van de binnenvaart”, zegt hij.

Onaangekondigd

Na een recent gesloten ankerplaats in de Rheinauhafen in Keulen is de maat vol voor de binnenschippers. “De lokale overheid heeft die onaangekondigd afgeschaft. Dat zorgt voor heel wat animositeit onder de schippers”, zegt Van Lancker.

“Lokale gemeenschappen hebben geen beeld van hoe de binnenvaart werkt en van het belang van de binnenvaart voor de economie. De binnenvaart kan niet opereren zonder goede ligplaatsen en autoafzetplaatsen”, benadrukt hij.

Aanpak

Het probleem zal bij de Duitse overheid aangekaart worden via het nieuwe Europese binnenvaartplatform dat werd opgericht door ESO en EBU en in samenwerking met de Duitse lidorganisaties.  “Het wordt een grote uitdaging om die trend te keren. De binnenvaart draait om mensen, maar dan moeten zij wel aan boord kunnen werken en leven”, besluit Van Lancker.

Koen Heinen