Spoorsector ziet hoofdrol in transportsysteem nieuwe generatie

De Europese vereniging van spoor- en spoorinfrastructuurmaatschappijen CER, zegt dat het spoor als duurzame modus de ruggengraat zou kunnen vormen van het transportsysteem van de nieuwe generatie.

Het faciliteren van de groei van het spoorvervoer zal volgens de vereniging een positieve impact hebben op de economische groei en de tewerkstelling.

Mits een drieledige benadering moet dit volgens de CER te realiseren zijn. In eerste instantie pleit de vereniging voor het stabiliseren van het wetgevend kader voor de spoormarkt. Ten tweede moet een groeigerichte agenda voor de spoorsector nagestreefd worden. Tot slot wil de spoororganisatie dat een nieuwe intermodale transportstrategie ontwikkeld wordt.

Ze roept de Europese beleidsmakers op om de nadruk in de regelgeving te leggen op een efficiënte implementatie van de richtlijnherziening en van het Vierde Spoorpakket eens dat in voege treedt. Ten allen tijde moeten nieuwe wijzigingen op het vlak van de marktwetgeving vermeden worden.

“De Europese instellingen hebben een aantal tools ter beschikking die vlotter en makkelijker hanteerbaar zijn dan gewoon wetten op te leggen. Die tools moeten beter ontwikkeld worden in het kader van een verbeterde dialoog tussen de spoorsector en de Europese instellingen”, aldus de CER.

Frisse blik

In een ruimere context wil ze dat de beleidsmakers met een frisse blik naar de voorwaarden voor zowel concurrentie als samenwerking tussen transportmodi kijken. Zo moet op sommige vlakken een ‘level playing field’ gecreëerd worden, terwijl tegelijkertijd faciliterende maatregelen ontwikkeld worden voor een betere win-win samenwerking tussen modi.

Libor Lochman, executive director van de CER kijkt ernaar uit om met de Europese Commissie en het Europese Parlement van gedachten te wisselen over de juiste kadervoorwaarden om het spoorvervoer te laten groeien en zijn potentieel ten volle te benutten.