Ook in Nederland invallen bij transporteurs voor mogelijke fraude

De afgelopen weken zijn Nederlandse controleurs bij elf transportbedrijven binnengevallen. Ze worden verdacht van fraude en/of het opzetten van postbusbedrijven. In een geval gaat het om permanente cabotage met buitenlandse trucks.

De elf bedrijven werden onaangekondigd gecontroleerd door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), de politie en de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid op verdenking van onder andere schijnconstructies. Vijf ervan zijn gevestigd in Zuid-Holland, twee in Noord-Brabant, twee in Limburg, een in Flevoland en een Amsterdam. Hun boekhouding is in beslag genomen voor nader onderzoek.

“Daar zijn zowel kleine, middelgrote als grote bedrijven bij”, zegt de woordvoerster van de ILT. Namen werden niet genoemd. Ook mocht ze niet zeggen of er bekende namen bij zijn. Volgens haar zal het onderzoek nog weken of maanden duren.

Het is niet de eerste keer dat de Nederlandse controlediensten bij transportbedrijven binnenvallen. In 2016 en in 2017 zijn tot nu in totaal 64 bedrijven onderzocht. In circa 80% van de gevallen stelden de diensten schijnconstructies en/of andere fraude vast. In geval van schijnconstructies vraagt de ILT aan buitenlandse inspectiediensten om bijkomende controles in hun land.

Verschillende tenlasteleggingen

De controles waren vooral gericht op schijnconstructies, wat in België bestempeld wordt als postbusbedrijven. “Dat zijn constructies waarbij personeel dat in dienst is van een buitenlandse vestiging, door de Nederlandse vestiging wordt aangestuurd. Dat is verboden”, zegt de woordvoerster. In welke landen deze schijnconstructies zijn opgezet, mocht ze niet zeggen.

In één geval zou er sprake zijn van illegale cabotage. “De inspectie verdenkt dat het bedrijf zijn buitenlandse vrachtwagens alleen voor vervoer binnen Nederland in te zetten. Dat is aan een limiet gebonden”, klinkt het.

Daarnaast werd er gecontroleerd op zwartwerken, misbruik van uitkeringen en manipuleren van rij- en rusttijden. “Opvallend is dat geen enkel bedrijf de registraties van rij- en rusttijden van de chauffeurs op orde heeft. Wij vermoeden dat enkele bedrijven de registraties manipuleren. Op al die overtredingen staan forse boetes”, zegt de ILT. Die kunnen oplopen tot 4.400 euro per chauffeur, per voertuig, per dag.

Oneerlijke concurrentie

De ILT werkt samen met de Inspectie SZW, politie en douane binnen het in het Transport Informatie en Expertise Centrum (TIEC). Via deze samenwerking wordt informatie gebundeld. “Zij pakken samen alle vormen van oneerlijke concurrentie in het transport aan, zoals het inzetten van goedkoop personeel via schijnconstructies. Hierbij is sprake van oneigenlijke concurrentie op arbeids- en marktvoorwaarden, waarbij ondernemingen een grotere marge kunnen realiseren of een lagere ritprijs aan kunnen bieden. Dat is oneerlijke concurrentie voor vervoerders die hun werk wel volgens de regels doen”, klinkt het tot slot.

Ook in België worden de controles op postbusbedrijven opgevoerd. Zo zijn vorige maand de controlediensten binnengevallen bij drie transportbedrijven. De bedrijfsleiders van twee daarvan werden in verdenking gesteld. Los daarvan was er even later ook een grote controleactie rond sociale dumping in West Vlaanderen.

Philippe Van Dooren