Nieuwe Europese binnenvaartkoepel in de maak

ESO en EBU willen op Europees vlak met één stem kunnen spreken om het standpunt van de binnenvaartsector luider te laten klinken. De twee organisaties gaan daarvoor een nieuw overlegplatform in het leven roepen.

Christiaan Van Lancker (tweede foto), voorzitter van de Europese Schippers Organisatie (ESO), maakte dat bekend bij de viering van het 40-jarig bestaan van ESO. Die viering vond maandag in Antwerpen plaats. Federaal minister van Economie Kris Peeters beloofde er wurgcontracten in de binnenvaart aan te pakken.

Met het gemeenschappelijk platform willen ESO en de Europese Binnenvaart Unie (EBU) “een volwaardige vertegenwoordiging van de sector op het Europees niveau” bewerkstelligen, maakte Van Lancker duidelijk. Hij ziet het ook als een middel om de kloof te overbruggen tussen de Europese instanties en de zelfstandige binnenvaartondernemers die ESO vertegenwoordigt.

Geen fusie

Van een fusie tussen ESO en EBU is geen sprake, verduidelijkte Christiaan Van Lancker achteraf nog. Het platform zal als een soort koepel boven de bestaande organisaties uit de binnenvaartsector opereren. Binnen die nieuwe entiteit zullen werkgroepen in het leven geroepen worden die zich zullen buigen over dossiers zoals infrastructuur en technische normen voor de binnenvaart. Andere onderwerpen zoals marktwerking zullen naar verluidt niet aan bod komen. “Belangrijk is samen te werken op de punten waarop we kunnen samenwerken”, zei de ESO-voorzitter nog.

Duw in de rug

Het initiatief kan alvast op de steun van de Europese Commissie rekenen. Dimitrios Theologitis, hoofd van DG Move, verklaarde dat Europa nood heeft aan een “sterke binnenvaartsector met een sterke vertegenwoordiging”. De nieuwe organisatie zal in die context kunnen rekenen op een financiële duw in de rug uit het reservefonds “dat door de sector zelf gespijsd is”.

ESO en EBU, dat vooral rederijen maar ook makelaars in zijn rangen telt, zitten in Europese binnenvaartdossiers niet altijd volledig op dezelfde lijn. Dat bleek in het voorjaar nog in het dossier van steun aan de bouw van nieuwe schepen.