“Nationaal kunnen rijden met ecocombi's absoluut noodzakelijk”

“Alleen in Wallonië kunnen rondrijden met ecocombi’s heeft weinig zin. Zo’n performant voertuig is niet gemaakt om rondjes te draaien rond de eigen klokkentoren. Temeer daar Nederlandse ecocombi’s vanaf 2017 de Benelux zullen mogen doorkruisen.”

Jean Vincent (foto) stak gisteren bij Volvo Trucks Gent zijn mening over de nood aan een zo breed mogelijk actieterrein voor ecocombi's niet onder stoelen of banken. De gedelegeerd bestuurder van de Luikse transport- en logistiekfirma Vincent Logistics was naar Gent gekomen om zijn jongste vrachtwagen, de 900.000ste die de fabriek ooit produceerde, in ontvangst te nemen.

Daar werd ook verwezen naar zijn wil om actief te gaan deelnemen aan het proefproject met ecocombi's in Wallonië. Vincent zou “op korte termijn” alvast vijf van die lzv’s (langere en zwaardere voertuigen) willen inzetten. “Aangezien Zweden al lang een voorloper is op dit gebied, kijk ik uit naar de samenwerking met de experts van Volvo Trucks om die combinaties optimaal te configureren.”

Voor de ecocombi's die hij in een eerste fase wil gaan gebruiken, heeft hij al “vergevorderde contacten” met drie opdrachtgevers, aldus Jean Vincent nog.

Skeptisch

Maar over de reikwijdte van het experiment blijft hij voorlopig sceptisch. Meer dan een principieel besluit is er aan Waalse zijde nog niet, laat hij optekenen. Bovendien heeft het weinig zin om te investeren in ecocombi's als die alleen in Wallonië mogen rondrijden. “Het is absoluut noodzakelijk dat we die voertuigen op nationaal niveau kunnen gebruiken. Aan de kant van mijn Vlaamse collega’s hoor ik niets anders.”

“In België is de grootste afstand die je kan afleggen, amper 250 kilometer lang. Bovendien kunnen de Nederlandse vanaf volgend jaar in bijna de hele Benelux met hun ecocombi's gaan rijden. Zij hebben intussen al 1.500 van die voertuigen op de weg.”

Vincent heeft al een minder prettige ervaring met ecocombi's gekend. “Vier jaar geleden hebben we een ecocombi (foto 2) op een gesloten circuit getest en de resultaten van die test voorgelegd aan de overheden. Verder is het nooit gegaan. Daarna bleef de combinatie op de parking staan tot we ze voor een prikje hebben verkocht. Dat willen we niet opnieuw meemaken.”