Nachttarief mist effect in Liefkenshoektunnel niet

Vorig jaar heeft het nachttarief duidelijk voor een fikse stijging gezorgd van het aantal nachtelijke transporten tussen linker- en rechteroever. De tarieven blijven in 2018 onveranderd.

De NV Tunnel Liefkenshoek voerde op 1 juli vorig jaar een goedkoper nachttarief in voor vrachtwagens. Dat vertaalde zich meteen in een piek in het gebruik van de tunnel door het vrachtverkeer, zo blijkt uit de cijfers die de tunnelbeheerder bekendmaakte.

Die piek kalfde nadien weer af, maar het vrachtvervoer via de tunnel lag het hele jaar door boven het peil van 2016 en eind vorig jaar was het gemiddelde van zowat duizend trucks per nacht op werkdagen zowat de nieuwe kruissnelheid geworden, zo toont een grafiek aan.

Stabiele tarieven

Dat verlaagd tarief blijft van kracht in 2018, meldt NV Tunnel Liefkenshoek. Bovendien houdt de tunnelbeheerder de manuele tarieven op het peil dat sinds 2012 geldt. De elektronische tarieven zijn sinds 2014 ongewijzigd.

“Een aanpassing van de volledige logistieke keten blijft echter noodzakelijk om transporten die overdag gebeuren, te verplaatsen naar een ander tijdstip. Hieraan dragen wij bij, maar in het grote geheel is het tarief niet de enige bepalende factor om vrachtvervoer uit de files te weren”, voegt het daar wel als bedenking aan toe.

Meer trucks

De Liefkenshoektunnel noteerde vorig jaar een recordtrafiek van ruim 10 miljoen voertuigen, een plus van 12%. Vrachtwagens waren in dat totaal goed voor 3,9 miljoen eenheden.

Dat zijn er liefst bijna de helft (+46,2%) meer dan in 2012, toen 2,7 miljoen trucks via de tunnel passeerden. In 2016 was dat cijfer al naar 3,5 miljoen eenheden gestegen.

De keerzijde van die medaille is dat de verkeersdruk toenam en de tunnel op werkdagen te kampen kreeg met structurele files.

Jean-Louis Vandevoorde