Europese verladers verdedigen lange weekendrust in cabine

Het baart de Europese verladers zorgen dat lange weekendrust door de chauffeur niet meer in de cabine mag genomen worden. Als dat bevestigd wordt, dan zijn de consequenties groot, zegt de European Shippers’ Council (ESC).

Zoals eerder gemeld oordeelde de advocaat-generaal van het Europees Hof van Justitie dat dat de chauffeur zijn wekelijkse rusttijden niet in het voertuig mag nemen. Dat stelde hij in zijn antwoord op vragen van de Belgische Raad van State, die duidelijkheid wou over de interpretatie van de EU-richtlijn over de rij- en rusttijden. Ook een Nederlandse rechter oordeelde onlangs in kort geding dat de lange wekelijkse rust niet in de cabine mag worden genomen.

Als dat verbod wordt bevestigd, dan zal dat niet zonder consequenties blijven, zegt de ESC. “Dat zal zich vertalen in hogere kosten voor de verlader omdat internationaal transport duurder wordt. De chauffeur zal in een hotel moeten overnachten, wat meer geld kost dan in de cabine slapen”, zegt de koepelorganisatie.

Onbewaakte trucks

Een ander gevolg is dat de goederen meer risico lopen wanneer de vrachtwagen zonder controle wordt achtergelaten: de chauffeur kan die niet meer in het oog houden.

Volgens ESC maakt de huidige parkinginfrastructuur een vlotte toepassing van de regel niet mogelijk. “Ten eerste is er in Europa een groot tekort aan beveiligde parkings zodat de chauffeurs hun oplegger onbeheerd moeten achterlaten op onbeveiligde parkings. Ten tweede hebben de meeste parkings geen goedkope hotels”, klinkt het.

Road Initiative

Naar verwachting zal de Europese Commissie dit onderwerp opnemen in haar ‘Road Initiative’, dat ze tegen de zomer zal bekend maken. Dat zijn teksten waarin Brussel een aantal regels in het wegvervoer verduidelijkt. “Als de Commissie in dezelfde richting gaat als wat het Europees Hof suggereert, dan moet ze ook meer de klemtoon leggen op de ontwikkeling van beveiligde parkeerplaatsen in Europa, die liefst gratis zijn,” vindt de ESC tot slot.

Philippe Van Dooren