Binnenvaart zorgt voor aan- en afvoer werken Scheldekaaien

Bij de werken aan de Scheldekaaien in Antwerpen wordt volop ingezet op binnenvaartvervoer voor transport van en naar de werf. Bovendien maakt de werf gebruik van een drijvende betoncentrale 'Bonton'.

Door het gebruik van de binnenvaart kunnen waterwegbeheerder W&Z en aannemer Artes zo'n 8.390 vrachtwagenritten vermijden.

Samen met onderaannemer De Rycke Bouwmaterialen en Beton ontwikkelden ze een drijvend betonponton of 'Bonton'. Die betoncentrale ligt aangemeerd aan de Cockerillkaai, waar beton wordt aangemaakt voor de stabilisering van de kaaimuren in de werfzone Sint-Andries en op het Zuid. Het ponton is 13 m breed en 50 m lang en de installatie heeft een hoogte van 14 m.

Via het Bonton wordt ongeveer 14.000 m³ beton geleverd of het equivalent van 1.300 betonwagens. Via de binnenvaart wordt 25.000 m³ grond afgevoerd. Dat komt overeen met 2.300 vrachtwagenritten. De bouwmaterialen voor de stabilisatie van de kaaimuren zullen eveneens over het water aangevoerd worden. Het gaat ondermeer om 70.000 ton breuksteen voor de versteviging van de historische fundamenten, 90 betonnen prefabelementen, enzovoort.

Tegen eind 2020 zal de volledige zone Sint-Andries en het Zuid aangepakt zijn, goed voor een totale kaailengte van 1,5 kilometer.

Koen Heinen