Antwerpse Dranaco investeert ondanks corona in eigen binnenschepen

Het familiale bedrijf Dranaco, dat bouwgrondstoffen produceert, verhandelt en vervoert, heeft een eerste van twee eigen binnenschepen in de vaart genomen. Ze moeten de ecologische voetafdruk minimaliseren en de controle op het transport verhogen.

Dranaco vierde vorig jaar zijn honderdjarig bestaan. Het bedrijf ontgint zeezand en verschillende soorten grind en steenslag en verhandelt die materialen. “We ontginnen zand op zee met onze eigen baggerschepen en we doen aan grindwinning in Limburg. Als onafhankelijk familiaal bedrijf kunnen we snel inspelen op de actuele marktevoluties. We streven er bovendien altijd naar om een langdurige relatie met onze klanten op te bouwen”, legt Anthony De Rop van Dranaco uit. Dranaco staat overigens voor ‘Dragage Navigation Commerce’.

Als gevolg van de coronacrisis is de omzet wel licht gedaald, maar de activiteiten gaan gewoon verder.

Binnenvaart

Het bedrijf levert aan verschillende sectoren zoals de betonindustrie en wegenbouw, en levert materiaal voor (sport)infrastructuurwerken. Het heeft daarvoor altijd al een beroep gedaan op de binnenvaart. “We werken op dagelijkse basis met een vijftigtal vaste schippers. Die samenwerking willen we ook in de toekomst behouden en respecteren. Op jaarbasis vervoeren we 2 à 3 miljoen ton met de binnenvaart”, zegt De Rop.

Het idee om eigen schepen in te zetten, leeft al een tijdje. “Een paar jaar geleden zijn we intern gaan bekijken hoe Dranaco zichzelf verder kon positioneren met in het achterhoofd de huidige evolutie omtrent luchtvervuiling en de congestie op de wegen. We hebben toen besloten om via een stappenplan te streven naar een minimale CO2-uitstoot, belasting van de wegen en algemene ecologische voetafdruk. Daarvoor willen we onder meer het vrachtwagenvervoer voor aan- en afvoer tot een minimum beperken. De vrachtwagen heeft momenteel zeker nog zijn plaats in de bouwsector voor de ‘last mile’, maar we zijn van mening dat langere ritten van meer dan 25 kilometer niet meer van deze tijd zijn. Het materiaal moet echter zo dicht mogelijk bij de eindbestemming geraken tegen een marktconforme prijs, en hierbij is de binnenvaart – en zijn bijgevolg de schepen – een onmisbare schakel. Daarnaast willen we ook meer controle krijgen op het transport”, benadrukt hij.

Ex-tankschepen

De twee eigen schepen, waarvan het eerste al in de vaart is en het tweede in de loop van de volgende maand wordt opgeleverd, zijn oude tankschepen die werden omgebouwd. “Door de verplichte dubbelwandigheid voor tankschepen, kwamen er veel enkelwandige tankers op de markt”, zegt De Rop.

De namen van beide schepen verwijzen naar de Antwerpse roots van het bedrijf. Het eerste schip, de ‘Scheldestad’, heeft een laadvermogen van 3.363 ton. Het schip dat volgende maand in de vaart wordt genomen, de ‘Scheldepoort’ kan 2.750 ton vervoeren. “Op jaarbasis zullen beide schepen samen zo’n 800.000 ton kunnen verzetten. Ze zullen voornamelijk ingezet worden in België, Nederland en Duitsland om producten te laden en te vervoeren die wij produceren en verhandelen. Daarnaast willen we ook voor andere partijen een rol spelen, bij het vervoer van grond die vrijkomt bij werken zoals Oosterweel bijvoorbeeld".

Overslaglocaties

Dranaco beschikt over eigen overslaglocaties in Antwerpen, Grobbendonk en Terneuzen. “We werken samen met verschillende partners waardoor we over een heel netwerk van loslocaties kunnen beschikken. Deze overslaglocaties zijn van cruciaal belang om het uitgebreide vaarwegennet waarover Vlaanderen beschikt, optimaal te kunnen gebruiken. Zo kunnen we de schepen bijna tot voor de deur brengen”, besluit De Rop. Hij sluit niet uit dat er in de toekomst nog investeringen in andere schepen volgen.

Koen Heinen