Haven zoekt samen met Chinese bank naar investeringen

Het Antwerpse Havenbedrijf heeft een partnership gesloten met de Industrial and Commercial Bank of China (ICBC). Samen gaan ze onder meer op zoek naar investeringsopportuniteiten in de haven voor Chinese investeerders.

De ondertekening van de overeenkomst, die kadert in het 'One Belt One Road'-project, vond plaats tijdens de officiële opening van de nieuwe vestiging van de Chinese bank in het Kasteel van Brasschaat. Met het 'One Belt One Road'-project wil China zijn belangrijkste industriesteden beter doen aansluiten bij handelscentra elders in Azië, het Midden-Oosten en Europa.

Tijdens het staatsbezoek van het Belgische vorstenpaar vorig jaar aan China had de Chinese president Xi Jinping laten verstaan dat Antwerpen een rol kan spelen in dat project. China trekt hiervoor een investeringsbedrag van 62 miljard dollar uit.

Strategische partner

Naast het onder de aandacht brengen van investeringsopportuniteiten in de haven bij Chinese investeerders, zal de ICBC via haar klantenbestand eveneens business activiteiten van de Antwerpse haven promoten.

“Onze inspanningen zijn gericht op het versterken van onze beider posities in het kader van het One Belt One Road project”, zegt Luc Arnouts, Chief Commercial Officer van het Havenbedrijf, bij de ondertekening. Zowel de ideale locatie in het hart van Europa als de vele overzeese verbindingen en de samenwerking met havens of regio’s die langs de Nieuwe Zijderoute liggen, maken van de Antwerpse haven een strategisch belangrijke partner voor China volgens Arnouts. Samen met de aanwezige investeringsopportuniteiten heeft dat geleid tot de samenwerkingsovereenkomst met ICBC, aldus de CCO.

Het Havenbedrijf richtte vorig jaar ook al een Task Force op om de rol die de haven kan spelen in de Nieuwe Zijderoute zo goed mogelijk te spelen.

China-EU-Africa-International Trade & Logistics Hub

In de zomer van vorig jaar sloot het Antwerpse Havenbedrijf ook al een samenwerkingsakkoord met de China Development Bank en Chengtong Holdings Group met het oog op de realisatie van een China-EU-Africa-International Trade & Logistics Hub. Als mogelijke locatie werd daarvoor de Churchil Industrial Zone, de voormalige Opel-site, naar voor geschoven. De Chinese holding was een van de kandidaten die reageerden op de marktbevraging voor de site. Volgens het Havenbedrijf zijn er echter nog geen concrete plannen. “We wachten op een dossier”, zegt woordvoerster Annik Dirkx.

Ondertussen blijft de Antwerpse haven haar marktaandeel op China versterken. Vorig jaar steeg de maritieme trafiek met China met bijna 40%. Zo nam voornamelijk het importvolume uit China met ruim 60% toe, onder meer door toedoen van de dubbele call op Antwerpen van de 2M-alliantie.