Buitenlandse webshops blijven marktaandeel winnen

Belgen hebben vorig jaar bijna de helft van hun e-commerce aankopen via buitenlandse webshops gedaan. “Belgische webwinkels missen de boot. En daar komt in de nabije toekomst amper verandering in.”

Dat zegt Dominique Michel, de CEO van Comeos, in de zakenkrant De Tijd. Volgens de berekeningen van de handelsfederatie werd in België vorig jaar 6,46 miljard euro uitgegeven op het internet, of 15% meer dan in 2014.

Volgens Becommerce.be, de koepel van Belgische webhandelaars, was dat bedrag 7,3 miljard (en vermoedelijk zelfs 8 miljard), maar die hanteert sinds vorig jaar een andere rekenmethode. Vergelijken is dus moeilijk. Wel is duidelijk dat de markt met ongeveer 15% per jaar blijft groeien.

Volgens Michel komt 7,1% van de totale inkomsten van de handelssector binnen via webwinkels. Twee jaar geleden was dat nog 6,3%.

Vorig jaar werden 46,8% van de bestellingen geplaatst bij buitenlandse webwinkels, zoals Bol.com, Coolblue, Amazon en Zalando. Belgische spelers zoals Vente-Exclusive.com of de multichannel-spelers met fysieke winkels en een webshop, zoals Media Markt, Vanden Borre en Colruyt, waren goed voor 53,2% van de bestedingen.

Het marktaandeel van de Belgische webwinkels blijft maar afkalven: die was nog 67,0% in 2012, 62,9% in 2013 en 58,3% in 2014.

Werkgelegenheid

Deze evolutie is nadelig voor de werkgelegenheid in België, omdat de groei van de webhandel aan de logistieke en e-fulfilmentcentra profiteren. “Als het geld naar Belgische webshops zou gaan, konden e-commercebedrijven in ons land 10.680 nieuwe jobs creëren, stelt Michel.

Volgens hem zal het aantal mislopen jobs nog oplopen, omdat buitenlandse webwinkels hier nog steeds meer terrein zullen winnen. Hij verwacht dat de buitenlandse spelers de binnenlandse zullen inhalen.

Nachtwerk

De maatregelen die de regering in december heeft goedgekeurd rond het nachtwerk zouden op termijn het tij moeten kunnen doen keren, aldus Michel.

Eerder zei Carine Moitier, gedelegeerd bestuurder van BeCommerce, dat dankzij het e-commerce platform dat door de ministers De Croo, Peeters en Borsus werd gelanceerd (dat nachtwerk mogelijk maakt), in de komende drie jaar 5.000 jobs worden gecreëerd”.

Maar de Comeos-toman is niet zeker dat winkelketens nu massaal vanuit België aan e-commerce gaan doen. Elk bedrijf dat nachtwerk wil invoeren, moet immers met de vakbonden een CAO opstellen waarin bepaald wordt onder welke omstandigheden en tegen welke loonvoorwaarden dat kan.

CAO’s

“Nachtwerk regelen op bedrijfsniveau is dus geen sinecure. Dat bewijst de sector van de logistiek, die al jaren ’s nachts e-commercepakjes mag maken. Maar vrij weinig bedrijven slagen erin tot een akkoord te komen met hun vakbonden”, zegt Michel in De Tijd.

Om zulke patstellingen in de handelssector vermijden zal Comeos in de zomer nagaan hoeveel bedrijven er effectief in geslaagd zijn om een CAO te ondertekenen. “Als het resultaat niet goed is, kloppen we bij de regering aan en dan moet die maatregelen nemen”, aldus Michel.

Loonkloof

Een tweede handicap is de loonkost. Zelfs als nachtwerk breder wordt toegepast, zorgt de loonkloof voor een concurrentieel nadeel tegenover de buitenlandse concurrenten. Volgens Michel is die nu 20%.

“Door de taxshift al die tegen 2019 met 4 procentpunten dalen, maar dat is geen eindpunt. Zeker niet in de dienstensector”, zegt hij. Al zegt hij dat hij begrip opbrengt voor de vakbonden die vrezen voor wantoestanden zoals in de Duitse en de Britse e-commercesector.