Zuid-Korea wil ruim 5 miljard dollar in HMM pompen

De Zuid-Koreaanse overheid wil maar liefst 5,3 miljard dollar staatssteun uittrekken voor Hyundai Merchant Marine (HMM). Dat lokt uiteraard protest uit van de Europese rederijen, die dit intussen ook bij de Europese Commissie aangekaart hebben.

De Zuid-Koreaanse regering richtte in juli het staatsbedrijf Korean Ocean Business Corporation (KOBC) op om de eigen maritieme sector te steunen. Deze week stelde KOBC nog een subsidie van 122 miljoen dollar ter beschikking van Korea Line, SK Shipping, H-Line Shipping en Polaris Shipping omdat die kleine rederijtjes investeren in schepen die op lng zullen varen.

Die steun is echter klein bier in vergelijking met 5,3 miljard dollar die nu voor HMM gereserveerd wordt. Dat bedrag is bijna dubbel zo groot als het nieuwbouwprogramma voor twaalf schepen van 23.000 teu en acht van 15.000 teu, waaraan een prijskaartje van 2,83 miljard dollar hangt. Er blijft dus nog geld over om terminals te kopen en de zware verliezen te compenseren.

Scheepsbouwsector

Zuid-Korea vindt het van nationaal belang dat het land een grote maritieme natie blijft. Na het faillissement van Hanjin wordt HMM als grootste rederij van het land actief gesteund. De financiering van HMM’s nieuwbouwprogramma geldt overigens ook als steun aan de scheepsbouwsector. De grote Zuid-Koreaanse scheepswerven zitten dringend om orders verlegen en HMM bezorgt Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (foto), Samsung Heavy Industries en Hyundai Heavy Industries nu een pak werk.

Het is niet de eerste keer dat de overheid HMM steunt. Vorig jaar mocht de Zuid-Koreaanse rederij tien schepen verkopen voor een bedrag dat boven hun marktwaarde lag. Die tien boten worden nu door HMM gehuurd.

Europa

Dat Zuid-Korea zwaar in de maritieme sector investeert, zet kwaad bloed bij de Europese rederijen die spreken van concurrentievervalsing. Carriers als Maersk Line en MSC gaan nog een stap verder door te zeggen dat Zuid-Korea ervoor zorgt dat er nog geruime tijd overcapaciteit zal blijven.

De reders hebben de staatssteun onder de aandacht van de Deense eurocommissaris Cecilia Malmström gebracht, die beloofde het Zuid-Koreaanse dossier op te volgen en de belangen van de Europese rederijen en scheepswerven te verdedigen. Ze zal de staatssteun die China aan de staatsrederijen geeft ook ter sprake brengen tijdens bilaterale gesprekken.

De Europese rederijen protesteren niet alleen tegen het feit dat HMM’s nieuwbouwprogramma gefinancierd wordt, maar zien ook hoe de overheid een zwaar verlieslatende carrier in leven houdt. In het tweede kwartaal vervoerde HMM ruim 17% meer lading en heeft het dus marktaandeel gewonnen, maar per vervoerde container werd wel een verlies van maar liefst 169 dollar geleden. De Zuid-Koreaanse rederij heeft daarmee de slechtste resultaten van alle grote carriers.

Stefan Verberckmoes