Wereldwijde containeroverslag groeit nog amper

De containertrafiek in de 400 grootste containerhavens ter wereld is vorig jaar met slechts 1,1% gestegen, zo blijkt uit een rapport van de Franse databank Alphaliner. Dit jaar wordt een magere groei van 1,6% verwacht.

Alphaliner noemt het opvallend dat de containervolumes minder snel zijn gestegen dan het wereldwijde BNP (+3,1%). Dat heeft volgens de Franse onderzoekers onder andere te maken met het feit dat alle breakbulk die in containers vervoerd kan worden, intussen al effectief gecontaineriseerd is.

Een andere verklaring is het feit dat steeds meer havens in de Baltic, Zuidoost Azië, Latijns Amerika en Afrika rechtstreeks bediend worden, waardoor het aantal transshipments daalt. Ook het feit dat China steeds meer goederen voor de eigen markt produceert en minder uitvoert, heeft een rol gespeeld.

Vlootgroei

Tegenover de beperkte groei van de containeroverslag van 1,1% stond vorig jaar een vlootgroei van 8,5%. Ook dit jaar zal de kloof tussen het ladingaanbod en de beschikbare capaciteit nog groter worden. Alphaliner verwacht een stijging van de containervolumes met 1,6%, terwijl de containervloot 4,6% groter zal worden.

Ondanks het feit dat de vlootgroei dit jaar de laagste ooit is, komen er nog altijd veel meer slots bij dan dat er nodig zijn.

Het nieuwe jaar werd overigens niet goed ingezet. Van de vijf grootste containerhavens kende enkel de nummer vier, Ningbo, in januari een groei van de containertrafiek (+6%). In 's werelds grootste containerhub, Shanghai, daalde de containeroverslag in januari met 7%. De tweede grootste containerhaven ter wereld, Singapore, zag na een achteruitgang van 8,7% in 2015 de volumes in januari opnieuw met 10,5% dalen. In Shenzhen en Hongkong bedroeg de daling in de eerste maand van dit jaar respectievelijk 0,8% en 9,6%.