ViSiGiP-'app' krijgt wachttijden douanegrensposten klein

Een nieuw platform moet de wachttijden bij de grensposten van de douane gevoelig inkorten. 'ViSiGiP' van Port@pp zorgt dat alle betrokkenen op een transparante manier geïnformeerd zijn en elimineert papierwerk.

Wegtransporteurs verliezen vandaag veel tijd met wachten bij de douanegrensposten voor de controle van hun lading. ViSiGiP, een platform van Port@pp, moet het aanmeldings- en controleproces efficiënter en eenvoudiger maken. Het is een van de maatregelen die door Vlaams minister voor mobiliteit Ben Weyts (N-VA) worden ondersteund in de strijd tegen de congestie. Port@pp, een dochter van Portmade, kan volgens het kabinet rekenen op 94.600 euro steun voor de ontwikkeling.

“Met de applicatie wordt op een transparante manier duidelijk welke lading de douane geselecteerd heeft en wie de controle heeft aangevraagd” legt John Kerkhof van Portmade/Port@pp uit. “Niet alleen de transporteurs, ook andere betrokkenen zoals inspecteurs van gascontroles en koeriers die douanedocumenten moeten leveren, hebben toegang tot dezelfde informatie.”

Weg papierwerk

De applicatie moet komaf maken met het vele papierwerk dat vandaag bij die controles betrokken is. “In de app ondertekent de transporteur de verbintenis om zich naar de grenspost te begeven met een digitale handtekening.”

Tegelijkertijd geeft ViSiGiP ook aan hoe druk het is aan de grenscontrolepost. Zo kan de transporteur efficiënter plannen in plaats van zich op goed geluk te gaan aanmelden en extra wachttijden op te stapelen. "Op die manier kan het hele hinterlandproces ook vlotter verlopen", zegt Kerkhof.

Samen met NxtPort

De toepassing richt zich op het truckverkeer, omdat daar de grootste wachttijden moeten worden aangepakt. De onderliggende technologie wordt vandaag al gebruikt in de e-CMR-toepassingen. ViSiGiP doet daarbij beroep op data die via NxtPort verzameld en ontsloten worden. Toch is de applicatie geen puur Antwerps verhaal: “Ze kan ook worden ingeschakeld in de andere havens, maar daar is de problematiek van de wachttijden momenteel minder groot”, zegt Kerkhof.

Tegen de zomer moet de toepassing 'up and running' zijn.

Michiel Leen