Rob Harrison: “Antwerp Gateway is klaar voor nieuwe grote schepen”

Vandaag worden op de Antwerp Gateway terminal van DP World aan het Deurganckdok zes nieuwe ‘automated stacking cranes (ASC) in gebruik genomen. Die werken tegelijkertijd plaatsbesparend en capaciteitsverhogend. De terminal is hiermee 'future proof'.

DP World was in 2005 een pionier in de haven van Antwerpen in het gebruik van ASC’s. Met de drie nieuwe modules van zes ASC’s komt het totaal nu op twintig toestellen. “Met deze investering willen we tonen dat we klaar zijn voor de toekomst”, zegt Rob Harrison, CEO van DP World in Antwerpen.

Technologie in plaats van ruimte

De nieuwe ASC’s van Terex zijn toestellen van de derde generatie en kunnen tot vijf reefercontainers op elkaar stapelen in plaats van de gebruikelijke vier. Door het gebruik van reefertunnels kunnen containers bovenop de doorgangspaden tussen de stacks gestapeld worden en zijn ze flexibeler in de uitwisseling van containers met straddle carriers. “In tegenstelling tot andere terminals die over meer ruimte beschikken, gebruiken wij een andere technologie die voor meer capaciteit zorgt op dezelfde ruimte. Met deze investering zijn we klaar om de nieuwe grote schepen te ontvangen”, legt Harrison uit. De eerste modules zijn klaar voor gebruik, de rest volgt binnen drie tot vier weken. Naast de nieuwe ASC’s wordt binnenkort ook het aantal gantry cranes opgetrokken van 9 naar 11 en het aantal straddle carriers van 57 naar 65.

Capaciteit

Met deze investeringen in nieuwe ASC’s en met een verhoging van de bestaande kranen wordt de capaciteit van de terminal verhoogd van 2,2 miljoen teu naar 2,8 miljoen teu. Over de eerste tien maanden van dit jaar noteerde de terminal echter een lichte terugval van de volumes. “Enkele van onze klanten voerden structurele wijzigingen door. Zo verhuisde de Femexdienst van CMA CGM naar achter de sluizen. Vanaf 7 december komt die echter terug naar hier met nieuwere en grotere schepen met tot 30% meer volumes. Daarnaast verwachten we ook nog een nieuwe dienst van CMA CGM. Er is ook nog de Ocean Alliance, waarover nog onduidelijkheid bestaat. We denken dat we ook daarvoor goed geplaatst zijn dankzij onze aandeelhouders CMA CGM en Cosco. We vertrouwen erop dat vanaf januari de volumes weer in stijgende lijn gaan”, zegt de CEO.

Landzijde

Harrison verwacht met de groeiende capaciteit geen problemen voor de afvoer van containers aan landzijde. “We hebben in het verleden al verschillende initiatieven genomen, zoals het KANBAN-systeem dat we van Toyota hebben afgekeken en dat we op onze terminal toepassen. Het is een queuingtechniek die tot 15% bijkomende capaciteit aan landzijde oplevert en die ervoor zorgt dat de trucks niet allemaal tegelijk naar de gates rushen, maar wel één voor één”.

Tewerkstelling

“Hoewel het hier gaat om een investering in een geautomatiseerd systeem, zullen we ook bijkomende mensen nodig hebben. In totaal zullen er zo’n 120 jobs bijkomen zoals straddlecarrierchauffeurs en techniekers. De pool van beschikbare werknemers wordt echter alsmaar kleiner. Er is een grote vraag in de haven en ook de chemie in de haven zoekt veel technici. We organiseren al wedstrijden in de technische hogescholen rond havengerelateerde thema’s en nemen deel aan jobdagen. Op korte termijn verwachten we een groot probleem om voldoende mensen te vinden. Op middellange termijn zullen we nieuwe mensen elders moeten gaan halen, onder meer in het buitenland. Wat de langere termijn betreft, moeten we als ‘community’ zien hoe we voldoende technische geschoolde mensen kunnen klaarstomen”, besluit de topman.