Recordschroef voor recordschip van MSC onderweg naar Zuid-Korea

In de Hamburgse haven heeft goederenbehandelaar HHLA de grootste scheepsschroef ter wereld aan boord van het schip ‘Hyundai Supreme’ geladen. De schroef is onderweg naar Busan.

De schroef met een diameter van 10,5 meter werd gemaakt door het bedrijf Mecklenburger Metallguss GmbH (MMG), dat jaarlijks zo’n honderdtal scheepsschroeven via Hamburg verscheept.

De recordschroef zal gelost worden in de Zuid-Koreaanse haven Busan en is bestemd voor Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. De schroef zal op die scheepswerf vastgemaakt worden aan een van de recordschepen die MSC er in aanbouw heeft.

Omdat de schroef 110 ton weegt, deed HHLA voor het laden een beroep op een drijvende kraan die 200 ton kan tillen. De ‘Hyundai Supreme’ van 4.728 teu vertrok vorige zondag met de schroef in het ruim naar het Verre Oosten, waar het panamaxschip uit de AEX Service van HMM op 28 oktober in Busan verwacht wordt.

MSC heeft bij Daewoo vijf containerschepen van het 'megamax 24'-type in aanbouw. Deze schepen, die 138 miljoen dollar per stuk kosten, krijgen volgens een simulatie van de Franse scheepvaartanalist Alphaliner een capaciteit van ongeveer 23.500 teu, waardoor ze de grootste ter wereld zullen worden. Ook Samsung Heavy Industries bouwt zes vergelijkbare recordschepen voor MSC.

Stefan Verberckmoes