R. Van Schaeren (HZS): “Waterstof scheepsbrandstof voor nichemarkt"

Rederij CMB zal aan de hand van zijn op waterstof varend schip ‘Hydroville’ testen of deze alternatieve brandstof ook voor grote schepen toepasselijk is. Directeur Van Schaeren van de Hogere Zeevaartschool ziet eerder een toepassing in nichemarkten.

De ‘Hydroville’ is het eerste erkende passagiersschip met een verbrandingsmotor op waterstof wereldwijd. Aan de hand van dit schip wil CMB testen of waterstof ook kan gebruikt worden in de grotere zeeschepen. Volgend jaar wil het deze alternatiever brandstof testen voor hulpmotoren aan boord van containerschepen.

“Alternatieve brandstoffen komen aan bod in ons reguliere onderwijs. Zo hebben we simulatoren voor dual fuels. Daarnaast doen we — in samenwerking met de Universiteit Antwerpen (UA) en de petrochemische sector — onderzoek naar de efficiëntie, gevolgen voor de uitstoot, smering en temperatuur van onder meer waterstof. Door testen op motoren kunnen we dan modelleren”, zegt Rowan Van Schaeren, algemeen directeur van de Hogere Zeevaartschool Antwerpen (HZS).

Nichemarkt

“Waterstof is eerder een brandstof voor nichemarkten met specifieke voordelen in bepaalde situaties. Dit is zoals de komst van de nieuwe media. Die hebben er ook niet voor gezorgd dat de kranten zijn verdwenen. Door te kijken naar alternatieve brandstoffen zullen we ze bewuster en correcter gaan gebruiken. Zo kunnen de sterktes van elke fuel beter toegepast worden in de toekomst. Elke brandstof heeft zijn voor- en nadelen. Dat bespreken we ook tijdens de lessen. We moeten sowieso naar ‘clean energy’, maar we moeten ook kijken naar de totaalkost. Van de beschikbare brandstoffen zullen er een aantal wegvallen maar van een onmiddellijke overschakeling zal geen sprake zijn. Het is alvast schitterend dat dergelijke tests plaatsvinden om de sterktes van een alternatieve brandstof naar voor te halen”, verwijst Van Schaeren tot slot naar de ‘Hydroville’.

Koen Heinen