Opnieuw brand op containerschip van APL

Op het containerschip ‘APL Le Havre’ zijn vorige vrijdagavond zes containers uitgebrand. Het schip had Antwerpse lading aan boord, want het vaart in de IOS of EPIC2 Service van CMA CGM, Hapag-Lloyd en Cosco Shipping Lines.

De brand ontstond in enkele containers die dicht bij het stuurhuis van het 10.700 teu grote containerschip waren geladen. De 'APL Le Havre' voer langs de Indische kust en de bemanning kreeg van de Indische kustwacht het advies om gaten in de containers te boren en daarlangs bluswater te spuiten. Na vier uren geraakte de brand onder controle.

De ‘APL Le Havre’ was de laatste keer in Antwerpen op 16 juli om er te laden voor het Midden-Oosten en het Indische Subcontinent. De brand werd vastgesteld toen het schip onderweg was van Karachi naar Mundra, waar het in Singapore geregistreerde schip nu sinds gisteren, zondag, voor anker ligt.

Grote zorg

Dat lading in containers aan boord van een schip vuur kan vatten, is een grote zorg voor zowel de rederijen als de verzekeringssector. Volgens verzekeraar TT Club ontstaat er gemiddeld om de zestig dagen ergens een brand op een containerschip. Dat gemiddelde wordt dit jaar helaas zeker gehaald, want CMA CGM werd eind januari ook al geconfronteerd met een brand op de ‘APL Vancouver’ (foto).

De schade aan de ‘APL Le Havre’ lijkt volgens de eerste berichten minder groot te zijn dan die van sommige spectaculaire scheepsbranden dit jaar, zoals bijvoorbeeld de ontploffing op de ‘KMTC Hong Kong’, die gesloopt moet worden, of de zware brand die de ‘Grande America’ van Grimaldi deed zinken.

Boetes

Ook Hapag-Lloyd werd begin dit jaar met een brand op het schip ‘Yantian Express’ (7.506 teu) geconfronteerd. Omdat verkeerd aangegeven gevaargoed vaak de oorzaak van dergelijke branden is, heeft de Duitse rederij vorige week aangekondigd dat het misdeclaratie van dergelijke containers zal beginnen beboeten a rato van 15.000 dollar per container. Ook andere carriers kondigen vergelijkbare boetes aan. Evergreen zal zelfs 35.000 dollar per container aanrekenen wanneer de rederij ontdekt dat gevaargoed niet correct is aangemeld.

Stefan Verberckmoes