Ocean Three wordt vierde nieuwe mega-alliantie

CMA CGM, China Shipping Container Lines (CSCL) en United Arab Shipping Company (UASC) gaan onder de naam "Ocean Three" samenwerken op de grote oostwest-routes.

Volgens de nieuwe vaarschema’s zal het trio volgend jaar drie Far East loops naar Zeebrugge sturen en één naar Antwerpen. Voor beide havens komt dit neer op een status quo.

Hun samenwerking komt niet als een verrassing omdat CMA CGM naar partners op zoek was nadat China de geplande samenwerking met Maersk Line en MSC in het kader van het P3 Network had afgekeurd. Afgesproken is dat de rederij uit Marseille 45% nu van alle capaciteit van de nieuwste mega-alliantie zal leveren.

China Shipping en UASC werken nu al op sommige routes samen met de Fransen en zijn de laatste grote oostwest-carriers die nog geen lid waren van één van de grote allianties. De anderen maken deel uit van één van de drie andere grote combinaties: 2M, G6 of CKYHE.

Nieuwe aanbod

Ocean Three zal tien loops onderhouden tussen Azië en Europa, waarvan zes naar Noord-Europa en de andere vier naar het Middellandse Zeegebied. Hamburg en Rotterdam zijn de enige Noord-Europese havens die alle loops zullen ontvangen.

In Frankrijk zal Le Havre drie keer per week een Far East call ontvangen en ook Duinkerke behoudt een verbinding met het Verre Oosten. In Engeland werd gekozen voor twee loops in Southampton en vier in Felixstowe.

Behalve vijf wekelijkse diensten over de Pacific komt er ook een nieuwe gezamenlijke verbinding tussen het Verre Oosten en de oostkust van Noord-Amerika via Suez.

Combinatie

Per vaargebied hebben de drie carriers afzonderlijke overeenkomsten getekend, die een combinatie zijn van een vessel sharing agreement, een slotwisselakkoord en slotcharters.

De leden van het nieuwe Ocean Three zijn van plan om ook nog op de trans-Atlantic te gaan samenwerken, maar zijn nog niet helemaal rond met hun akkoord voor dat vaargebied.