Nieuwe 2M-dienst naar Far East wordt "grote loop"

De zesde dienst van het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk Line en MSC zal op 6 april van start gaan met het vertrek van de ‘MSC London’ uit Ningbo. De extra loop wordt verzorgd door elf schepen met een capaciteit van 14.000 tot 16.810 teu.

Toen Maersk en MSC op 13 februari de start van een extra loop tussen het Verre Oosten en Noord-Europa aankondigden, verwezen ze naar het feit dat Hamburg Süd en Hyundai Merchant Marine (HMM) vanaf april op de 2M-boten zullen bijladen. “Ons netwerk zal groter worden, maar dit heeft geen effect op de totale capaciteit in de markt”, klonk het toen bij MSC.

Voor 2M gaat het nu toch blijkbaar om een aanzienlijke capaciteitsverhoging. De AE7/Condor Express zal volgens de laatste afvaartschema's verzorgd worden door zes schepen van MSC, waaronder vijf van 16.652 teu en de iets kleinere ‘MSC Genova’ van 14.000 teu. Maersk zorgt voor de ‘Emma Maersk’ en vier zusterschepen waarvan de nominale capaciteit van de meesten als gevolg van een recente ombouw werd verhoogd tot 16.810 teu.

Meer capaciteit

Door de start van de extra loop komen er wekelijks gemiddeld 16.360 slots per week en per richting bij, wat duidelijk meer is dan nodig voor alleen de extra volumes van HMM en Hamburg Süd. De zesde dienst leidt tot een capaciteitsverhoging van 19% tegenover het huidige gemiddelde 2M-aanbod van 86.070 teu per week en per richting.

De nieuwe zesde dienst zal in het Verre Oosten laden in Ningbo, Shanghai en Tanjung Pelepas voor Rotterdam, Hamburg, Bremerhaven, Wilhelmshaven, Felixstowe, Antwerpen en Le Havre. De ‘MSC London’ (foto) wordt als eerste schip op 14 mei aan de MSC PSA European Terminal aan het Deurganckdok verwacht om er te laden voor Tanger, Salalah, Jebel Ali, Ningbo en Shanghai.

Geen gebrek

Aan grote containerreuzen voor de bijkomende dienst hebben Maersk en MSC geen gebrek. De komende weken komen de nieuwe ‘MSC Viviana’ (19.368 teu), de 'MSC Leanne' (19.462 teu) en de 'Madrid Maersk' (19.630 teu) in de vaart, waardoor alvast drie schepen naar de AE7/Condor kunnen worden doorgeschoven. Maersk en MSC halen ook zes schepen voor de AE7/Condor terug die ze eerder al doorgeschoven naar diensten met schepen van 13.000 tot 14.000 teu.

Aan schepen van 13.000 teu hebben de 2M-partners overigens ook geen gebrek nu steeds meer schepen van 13.102 teu die vroeger voor Hanjin voeren, aan charters voor Maersk Line en MSC beginnen. Dat laat 2M toe om de komende weken zes schepen van 11.000 teu te vervangen door tonnage van 13.100 tot 13.500 teu in de AE12/Phoenix Service tussen het Verre Oosten, Israël en de Adriatische Zee.

Stefan Verberckmoes