MSC scrubberkampioen

Slechts vier van de twaalf grootste containerrederijen hebben er al voor gekozen om een belangrijk deel van hun vloot met scrubbers uit te rusten. MSC ligt op kop met maar liefst 120 geplande installaties op eigen en gecharterde schepen.

Met nog veertien maanden te gaan voor de zwavelnormen wereldwijd worden aangescherpt, hebben nog maar weinig rederijen technische maatregelen genomen om de zwaveluitstoot van hun schepen te beperken. Dat betekent dat ze verplicht zullen zijn om over te schakelen op duurdere zwavelarme bunkers.

Uit een rondvraag van de Franse consultant Alphaliner blijkt dat er tot nu toe zo’n 300 containerschepen met een scrubber worden uitgerust, die de zwaveldeeltjes uit de uitlaatgassen zullen wassen. Ter vergelijking: er zijn momenteel zo'n 5.300 containerschepen in de vaart.

MSC is tot nu toe de scrubberkampioen. Een investering van vijf tot tien miljoen dollar per scrubber (afhankelijk van het type en de grootte) laat toe om zware bunkerolie te blijven gebruiken. Het prijsverschil tussen die bunkers en de nieuwe zwavelarme bunkers bedraagt momenteel 260 dollar per ton, zodat de investering zich volgens MSC snel terugbetaalt.

Evergreen

Na MSC is Evergreen het meest overtuigd van het nut van scrubbers. De Taiwanese rederij laat die op een zeventigtal schepen installeren. De andere containerrederijen die in beperkte mate voor deze technologie kiezen, zijn HMM (27 schepen) en CMA CGM (20). Maersk Line en Hapag-Lloyd plannen enkele installaties, maar die gelden voorlopig alleen maar als test.

Wanneer gehuurde schepen scrubbers krijgen, wordt het chartertarief aangepast omdat de huurder zal kunnen besparen op bunkers. Capital Product Partners heeft daarover als eerste scheepseigenaar exacte cijfers vrijgegeven. De rederij zal rookgasreinigers laten plaatsen op vijf schepen van 5.023 teu die aan HMM vercharterd zijn van bij hun oplevering in 2013 tot 2025.

Chartertarief

Vanaf 1 januari 2020 zal HMM een chartertarief van 29.350 dollar per dag en per schip betalen, wat 4.900 dollar meer is dan het huidige tarief. Tussen januari 2020 en de afloop van de charter zal Capital Product Partners daardoor 9 miljoen dollar aan extra inkomsten krijgen, wat voldoende is om de investering terug te verdienen.

Twee weken geleden maakte de Griekse rederij Costamare al bekend dat het scrubbers laat plaatsen op vijf schepen van 8.827 tot 9.403 teu, wat zo'n 6 miljoen dollar per schip zal kosten. In ruil daarvoor zal MSC deze schepen langer huren en een hoger chartertarief betalen. Beide partijen hebben het prijsverschil toen echter niet willen bekendmaken.

Stefan Verberckmoes