Maersk wil LNG bunkeren in het Midden-Oosten

Qatargas, Shell en de Deense Maersk Group hebben afgesproken om in het Midden-Oosten een LNG bunkerproject te ontwikkelen.

De drie partijen hebben een memorandum of understanding (MOU) ondertekend om voor het einde van dit decennium de nodige bunkerinfrastructuur te voorzien. Het is de bedoeling dat o.a. de containerschepen van Maersk Line zouden kunnen overschakelen van zware olie naar vloeibaar aardgas als brandstof.

Het gas zal geleverd worden door Qatargas 4, een joint venture tussen Qatar Petroleum en Shell Gas. Volgens de CEO van de Maersk Group, Nils Andersen (links op de foto na de ondertekening van de MOI), zal de overschakeling naar LNG leiden tot een forse daling van de zwavelemissies en een verminderde CO2-uitstoot.

Tot nu toe wordt LNG alleen nog maar door veerboten en shortsea schepen als brandstof gebruikt. Zowel in Zeebrugge als in Rotterdam zal er een LNG bunkerschip gestationeerd worden. In het Nederlandse project is Shell één van de betrokken partijen.

Voorlopig zijn er nog geen containerschepen op de grote oostwest-routes die op gas varen. De nieuwe generatie containerreuzen van United Arab Shipping Co (UASC) is wel LNG-ready, wat betekent dat ze relatief snel kunnen worden aangepast. Een deel van de laadruimte (ca 300 teu) zou dan moeten opgeofferd worden voor de installatie van opslagtanks voor het vloeibare aardgas.