Maersk verhoogt opnieuw capaciteit van ‘Emma Maersk’

Maersk Line heeft de nominale capaciteit van de ‘Emma Maersk’ en vijf zusterschepen ervan opnieuw becijferd. Dankzij een aantal aanpassingen kunnen deze boten volgens de Deense carrier nu in ideale omstandigheden 17.816 teu laden.

De ‘Emma Maersk’ kwam in augustus 2006 in de vaart als eerste uit een reeks van acht schepen. Toen deze toenmalige recordschepen nog in het Deense Odense in aanbouw waren, sprak Maersk Line van tonnage die in realistische omstandigheden zo’n 11.000 teu zouden kunnen vervoeren. Pas veel later gaf de carrier uit Kopenhagen toe dat de werkelijke capaciteit van de schepen van de E-klasse 15.550 teu bedraagt.

Zes schepen van deze serie werden vorig jaar op een Chinese werf aangepast om de capaciteit nog verder te verhogen. Het brughuis werd verhoogd en bovendeks werden hogere ‘lashing bridges’ geïnstalleerd, die vooral opvallen wanneer de schepen weinig containers aan boord hebben (foto). Als gevolg daarvan kunnen de containers bovendeks hoger gestapeld worden.

Verhoogd

Maersk Line herzag de capaciteit van deze schepen eerst naar 16.810 teu, maar in samenspraak met de classificatiemaatschappij (American Bureau of Shipping) werd dat aantal verder verhoogd naar 17.816 teu. Zes van de acht E-klasse schepen van Maersk Line zijn regelmatige bezoekers van de Antwerpse haven, omdat ze worden ingezet in de AE7/Condor Service van het 2M Vessel Sharing Agreement tussen Noord-Europa en de Far East.

De nieuwe capaciteit van deze schepen is nu vergelijkbaar met de grootste schepen van CMA CGM (17.859 teu) die even lang, maar een rij containers minder breed zijn. Op de schepen van de Franse carrier staat het brughuis wel meer naar voor, zodat erachter meer containers gestapeld kunnen worden die het zicht niet belemmeren.

Ook bij nieuwbouwschepen van het megamaxtype met een lengte van 400 meter die bovendeks 23 rijen containers laden, wordt het brughuis nu steevast extra hoog gemaakt, zodat de nominale capaciteit stijgt van ongeveer 18.000 teu naar zo’n 20.000 teu. De nieuwe schepen van 22.000 teu die CMA CGM in China wil bestellen, worden mogelijk de eerste die nog iets breder worden en 24 rijen containers bovendeks zullen laden.

Stefan Verberckmoes