Lage-emissieschip van Jan De Nul baggert voor Vlaamse kusthavens

Met de nieuwe ‘Sanderus’ baggert Jan De Nul Group voortaan met ultra lage emissies de vaardiepte van de toegang tot de Vlaamse havens. De sleephopperzuiger startte deze week in Zeebrugge aan een onderhoudsopdracht voor de komende twee jaar.

In Zeebrugge arriveerde de nieuwe sleephopperzuiger ‘Sanderus’ die de onderhoudsbaggerwerken gedurende twee jaar van de maritieme toegang tot de Vlaamse kusthavens zal uitvoeren. Dit is voor Jan De Nul Group het vierde baggerschip met nabehandeling voor een ultra lage uitstoot, ook wel Ultra-Low Emission vessel (ULEv) genoemd. De ‘Sanderus’ verliet begin januari de scheepswerf in Singapore en er zijn nog drie andere schepen met een gelijkaardige technologie en ultra lage uitstoot in aanbouw.

De ‘Sanderus’ is 111,7 meter lang en 24,6 meter breed, weegt 9.880 ton en kan 6.000 m³ baggerspecie bevatten. Met een pijp van 1 meter diameter kan tot 35 meter diep gebaggerd worden. Zestien bemanningsleden kunnen rekenen op een geïnstalleerd dieselvermogen van 7.700 kilowatt. Het investeringsbedrag wordt niet genoemd.

Geen business as usual

Jan De Nul Group spreekt van baanbrekend werk met een katalysator die stikstofoxiden onschadelijk maakt en een roetfilter die de fijnste deeltjes tegenhoudt. “In een scenario van business as usual zou luchtpollutie verantwoordelijk zijn voor 8,8 miljoen doden per jaar, wereldwijd. Dat is twee keer zoveel als wat tot nog toe werd aangenomen”, zegt Mieke Fordeyn, directeur van de Internationale Divisie.

“Ook de scheepvaart is daar een deel verantwoordelijk voor. En al telt de baggersector vandaag maar voor 0,1% van de totale uitstoot van de wereldwijde scheepvaart, we beschouwen het als een van onze kerntaken om hieraan te werken.”

Hernieuwbare brandstof

Daarnaast zet Jan De Nul Group voor zijn maritieme vloot in op 100% hernieuwbare brandstof. Sinds eind 2019 vaart in Zeebrugge een eerste sleephopperzuiger – de ‘Alexander von Humboldt’ – op biofuel uit gecertificeerde, duurzame afvalstromen.

“Zo’n hernieuwbare brandstof heeft als voordeel dat de motoren niet aangepast moeten worden”, zegt Michel Deruyck, hoofd van de Energieafdeling. “En omdat als grondstof bioafvalstromen gebruikt worden, is het ook nog eens bevorderlijk voor de circulaire economie. Onderzoek naar brandstoffen van de toekomst is nuttig, maar het mag niet verhinderen dat we vandaag al duurzame oplossingen aanwenden in de energietransitie binnen de scheepvaart. We bekijken deze omschakeling nu ook voor andere baggerschepen.”

Roel Jacobus