Koreaanse reders dragen bij tot snelle capaciteitsgroei

De start van nieuwe oost-westdiensten door Hyundai Merchant Marine (HMM) en SM Line verklaart mee de forse capaciteitsgroei op de twee grootste vaargebieden. Tussen de Far East en Noord-Europa stijgt de capaciteit bijna 10% in amper een jaar tijd.

Volgens de Franse databank Alphaliner zal de beschikbare capaciteit tussen het Verre Oosten en Noord-Europa in april maar liefst 9,6% groter zijn dan in april 2017. De recente introductie van nieuwe megamaxschepen in drie diensten van de Ocean Alliance (FAL1, AEU3 en NE7) en in diensten van 2M (AE7/Condor) en THE Alliance (FE2) verklaart in belangrijke mate het grotere aanbod.

Daarbij komt ook nog eens de start van een nieuwe onafhankelijke dienst van HMM met het vertrek van de ‘Hyundai Grace’ (4.728 teu) op 8 april uit Busan. De Zuid-Koreaanse carrier heeft de start van die Asia-North Europe Express (AEX) vandaag voor de eerste keer officieel bevestigd. Het vaarschema was al eerder uitgelekt, al hebben de Zuid-Koreanen in extremis nog blijkbaar Felixstowe vervangen door Southampton.

Een gok

Alphaliner noemt de start van de AEX een gok. De ingezette panamaxschepen zijn immers veel kleiner dan de andere tonnage op het vaargebied. Tegen april zal de tussen de Far East en Noord-Europa ingezette vloot een gemiddelde capaciteit van 15.250 teu per schip hebben. Qua slotkost kan HMM de concurrentie niet aan. De rederij hoopt goed betalende lading te vinden door in te zetten op snelle transittijden van bijvoorbeeld Busan-Rotterdam in 30 dagen of Shanghai-Rotterdam in 28 dagen.

De start van de AEX moet vooral gezien worden in het politieke streven om opnieuw tonnage van HMM op het vaargebied te hebben. De Zuid-Koreaanse rederij is nu op het vaargebied actief via slots op de schepen van 2M en mocht van de partners Maersk Line en MSC geen eigen tonnage inzetten, omdat die twee grote carriers bevreesd waren voor het feit dat hun klanten geen lading aan boord van HMM-schepen zouden willen hebben.

De CEO van HMM, C.K. Yoo, heeft vandaag ook nog maar eens de plannen herbevestigd om in het eerste semester een reeks megaschepen te bestellen, die na 1 januari in diensten op Noord-Europa en de Verenigde Staten moeten varen. De start van de AEX is dus een soort van voorbereiding op de komst van eigen megamaxschepen van 22.000 teu.

SM Line

Ook HMM’s nieuwe Koreaanse uitdager SM Line zit niet stil. Die carrier zal in mei zijn capaciteit op de trans-Pacific verdubbelen door de start van een Pacific Northwest Service. Samen met de geplande start van APL’s snelle Eagle Express Service tussen Shanghai en Los Angeles, zorgt dat voor een nieuwe capaciteitstoename tussen het Verre Oosten en Noord-Amerika.

Alphaliner verwacht dat de beschikbare capaciteit tussen de Far East en Noord-Amerika in de eerste helft van het jaar met 8 tot 9% zal stijgen. De Ocean Alliance zal het hardst groeien (+10%) omdat CMA CGM, Cosco Shipping, Evergreen en OOCL veel megamaxschepen in de vaart brengen op Noord-Europese routes, waardoor een pak schepen van 13.000 teu wordt doorgeschoven naar de trans-Pacific ter vervanging van schepen van 7.000 tot 8.800 teu.

Stefan Verberckmoes