HMM wordt derde lid van 2M

Hyundai Merchant Marine (HMM) wordt in april volgend jaar lid van het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk Line en MSC. Daardoor kan ook de financiële herstructurering van de Zuid-Koreaanse rederij nu worden afgerond.

De toetreding tot 2M werd vastgelegd in een ‘Memorandum of Understanding’ dat door de drie carriers ondertekend werd en een bindend karakter heeft. De uitbreiding met een derde partner moet wel nog goedgekeurd worden door de mededingingsautoriteiten. Het is overigens nog niet duidelijk of 2M een nieuwe naam zal krijgen.

Tot maart 2017 blijft HMM nog lid van de G6 Alliance. Door in april over te stappen zal HMM naar eigen zeggen de dienstverlening verbeteren en de kosten verlagen. De Zuid-Koreaanse rederij merkt zelf op dat Maersk Line en MSC met HMM erbij een sterker netwerk op de trans-Pacific zullen kunnen aanbieden.

Marktaandeel

Op dat vaargebied heeft 2M volgens de Franse databank Alphaliner een marktaandeel van 16%. Met HMM komt daar bijna 4% bij. De nieuwe Ocean Alliance en THE Alliance zullen op de trans-Pacific volgend jaar een marktaandeel van respectievelijk 39% en 34% hebben

Verwacht wordt dat Hyundai Merchant Marine tien schepen van 13.092 tot 13.154 teu en zes van 10.081 teu zal leveren voor oostwest-diensten van de 2M alliantie. Het zijn allemaal neopanamax-eenheden, waarvan er nu al een aantal wordt ingezet tussen het Verre Oosten en de oostkust van Noord-Amerika (via Panama).

Redden

De toetreding tot een mega-alliantie was samen met een verlaging van de chartertarieven één van de belangrijke voorwaarden die een aantal schuldeisers had gesteld om de rederij van een faillissement te redden. Nu beide voorwaarden zijn vervuld zijn die schuldeisers bereid om vorderingen in kapitaal om te zetten, waarbij de carrier terug een gezondere financiële structuur krijgt.

Hanjin

Landgenoot Hanjin Shipping is zover nog niet. Die andere Zuid-Koreaanse carrier heeft al wel het lidmaatschap van de toekomstige Transport High Efficiency Alliance (THE Alliance) op zak, maar heeft nog geen akkoord over een verlaging van de chartertarieven of een schuldherschikking. Deze week raakte bekend dat Hanjin alvast een aandeel van 21% in de Tan Cang Cai Mep International Terminal in Vietnam verkoopt, wat 32,8 miljoen dollar zou moeten opleveren.

Lees ook onze opinie van 27/6/2016:  Verrassend slot van alliantiedans