HMM wil vlootcapaciteit tegen 2022 verdubbelen

De CEO van Hyundai Merchant Marine (HMM) heeft in zijn nieuwjaarsboodschap het plan bevestigd om de vlootcapaciteit in vijf jaar tijd te verdubbelen. Het door de overheid goedgekeurde scenario daarvoor ligt klaar.

Chang-keun Yoo zegt in zijn nieuwjaarsbrief aan de werknemers van de rederij dat het licht aan het einde van de tunnel in zicht is. HMM vervoerde vorig jaar 4 miljoen teu, wat een derde meer is dan in 2016, omdat klanten de rederij weer vertrouwen en de Zuid-Koreaanse carrier nu meer actief is op (korte) intra-Aziatische routes.

“We kunnen nu de basis leggen voor ons langetermijnplan om de capaciteit van onze vloot tegen 2022 te verdubbelen en megaschepen te bestellen die we nodig hebben om te kunnen voldoen aan de strengere emissienormen”, zo zegt Koo.

HMM bestelde deze zomer al vijf grote olietankers en twee containerschepen van 11.000 teu, maar dat is onvoldoende om de vlootcapaciteit te verdubbelen. Volgens het Franse Alphaliner is HMM momenteel de dertiende grootste containerrederij ter wereld met een vlootcapaciteit van 347.000 teu.

KMC

Om er nog eens zoveel slots bij te doen wordt HMM gesteund door de Zuid-Koreaanse overheid, die op 20 december de oprichting van Korea Maritime Corporation (KMC) heeft goedgekeurd. KMC moet tegen juli operationeel zijn en zal in een eerste fase beschikken over een startkapitaal van 2,86 miljard dollar, wat nadien naar 4,62 miljard dollar gaat. Er wordt een zevenkoppig directiecomité benoemd, geleid door de minister bevoegd voor koopvaardij en visserij.

De CEO van HMM bevestigde vorige maand nog dat hij in de toekomst schepen van 22.000 teu wil inzetten. Dankzij de garanties die het KMC wil geven, zou de carrier negen megamaxschepen van dat formaat kunnen bestellen. Er zijn ook plannen voor de bouw van elf eenheden van ruim 13.000 teu. Alles samen is dat goed voor 341.000 teu aan nieuwe capaciteit. Dankzij die capaciteitsverdubbeling en de verdere consolidatie in de sector zou HMM in 2022 op de zevende of achtste plaats in de top 20 moeten staan.

Vastbesloten

De Zuid-Koreaanse overheid is vastbesloten om HMM te redden omdat landgenoot Hanjin Shipping in de zomer van 2016 is omgevallen. Omdat Maersk Line en MSC al profiteren van de schaalvoordelen van de inzet van megamaxschepen en ook de Chinese en Japanse concurrenten sterker worden door overnames of fusies ziet de overheid een fors groeiscenario als de enige mogelijkheid om HMM te laten overleven.

Stefan Verberckmoes