HMM gaat nieuwe onderhandelingsronde in

De Zuid-Koreaanse rederij Hyundai Merchant Marine (HMM) hoopt alle financiële problemen tegen juli opgelost te hebben en verontschuldigde zich eerder deze week nog eens tegenover alle betrokkenen.

De verkoop van Hyundai Securities aan de Zuid-Koreaanse KB Financial Group zou naar verluidt 860 miljoen dollar opgebracht hebben, wat veel meer was dan verwacht. Het geld zal samen met de opbrengst van de verkoop van bulkactiviteiten en een aandeel in een containerterminal in Busan niet gebruikt worden om schulden terug te betalen, maar om de financiële positie van de rederij te ‘normaliseren’.

Er moeten immers verliezen bijgepast worden. De rederij leed vorig jaar een operationeel verlies (EBIT) van 185 miljoen dollar, wat overeenkomt met een negatieve marge van 4,6%. In het laatste kwartaal was die negatieve marge echter al opgelopen tot 13,2% omwille van de lage tarieven op een aantal grote vaargebieden. Het totale nettoverlies bedroeg vorig jaar 525 miljoen dollar.

Tweede ronde

De rederij verklaarde deze week een tweede onderhandelingsronde in te gaan met de rederijen van zie ze containerschepen huurt. Een verlaging van de chartertarieven blijft volgens HMM cruciaal om de toekomst veilig te stellen. De Griekse rederij Danaos reageerde tot nu toe afwijzend op die vraag, maar zou ook zelf in de problemen kunnen komen indien het HMM als klant zou verliezen. De charters aan die Zuid-Koreaanse rederij vertegenwoordigen immers 28% van de inkomsten van de Griekse scheepseigenaar. Danaos verhuurt o.a. vijf schepen van 13.092 teu (foto) aan HMM.

Het is de bedoeling om de heronderhandelingen van de chartercontracten tegen eind deze maand of begin mei af te ronden. Intussen wordt achter de schermen gewerkt aan een herschikking van de schulden, waarbij HMM van de betrokken banken een uitstel van betaling van drie maanden kreeg