Hamburg Süd koopt slots bij Maersk op oost-westroutes

Vanaf april zal Hamburg Süd zestien oost-westdiensten aanbieden op basis van een nieuw slotakkoord met Maersk Line. De bestaande akkoorden met hoofdzakelijk UASC en CMA CGM worden beëindigd.

Hamburg Süd was de enige rederij die nog een kamp moest kiezen in het kader van de grote alliantiewissels die begin april doorgevoerd worden. De Duitse rederij sloot in september 2014 een wereldwijd samenwerkingsakkoord met UASC, waardoor Hamburg Süd eind 2014 actief kon worden tussen Noord-Europa en het Verre Oosten dankzij een allocatie op twee diensten van Ocean Three, het samenwerkingsverband van UASC met CMA CGM en het toenmalige China Shipping (nu Cosco).

De Hamburgers zetten geen eigen schepen in op de Far East trade, maar zijn op de trans-Atlantic wel actief met twee schepen van 4.256 teu in de gezamenlijke EUNA Service met CMA CGM (Liberty Bridge) en UASC (NEU1).

Alle bestaande akkoorden op de oost-westroutes zullen tegen begin april opgezegd worden. Dit heeft betrekking op dertien lijndiensten, waarvan acht via een samenwerking met UASC. Daarna zal Hamburg Süd slots kopen op onder andere vijf diensten van Maersk Line tussen het Verre Oosten en Noord-Europa en op twee trans-Atlantische lijndiensten die de Deense partner verzorgt in het kader van het 2M Vessel Sharing Agreement met MSC.

Allocatie

De Duitse carrier zal dankzij een allocatie op boten van 2M ook twee wekelijkse diensten kunnen aanbieden tussen Azië en het Middellandse Zeegebied, alsook zeven lijnen tussen de Far East en Noord-Amerika.

Dat Hamburg Süd zijn oost-westlading bij Maersk Line onderbrengt, is geenszins een verrassing omdat Maersk Line in december aankondigde de Duitse rederij te zullen kopen. Tot die transactie is afgerond – wat voor eind 2017 voorzien is – blijven de twee carriers autonoom functioneren.

Zesde loop

Het is nu afwachten of de 2M-carriers hun netwerk gaan aanpassen. Behalve Hamburg Süd komt in april immers ook Hyundai Merchant Marine (HMM) als nieuwe koper van slots mee aan boord.

Maersk Line en MSC kondigden eerder aan dat hun netwerk in tegenstelling tot dat van alle andere carriers (de leden van de Global Alliance en THE Alliance) per 1 april niet gewijzigd zou worden. Met de extra volumes van Hamburg Süd en HMM erbij is de start van een zesde loop tussen het Verre Oosten en Noord-Europa echter niet ondenkbaar.

Aan schepen hebben de 2M-partners alvast geen gebrek. Het duo neemt niet alleen de negen zusterschepen van 13.102 teu in charter die vroeger voor Hanjin voeren, maar maakte ook met HMM afspraken om de huurcontracten van vergelijkbare tonnage over te nemen. Daarnaast neemt MSC de komende weken zelf nog de laatste vier nieuwbouwschepen van 19.400 teu uit een reeks van twintig in de vaart, waarna voor Maersk Line de oplevering van elf eenheden van de tweede Triple E-reeks (20.000 teu) van start gaat.

Stefan Verberckmoes