Faillissement van Hanjin creëert overcapaciteit

Het nakende faillissement van Hanjin maakt dat steeds meer containerschepen van meer dan 7.500 teu werkloos zijn. De Griekse rederij Costamare moet nu nieuwbouw van 11.010 teu in ontvangst nemen waarop niemand zit te wachten.

Het Seoul Central District Court heeft vandaag bevestigd wat iedereen al verwachtte: een doorstart van Hanjin Shipping, midden vorig jaar nog de zevende grootste containerrederij ter wereld, zit er niet in. Het is dan ook de bedoeling van de rechtbank om de Zuid-Koreaanse reder op 17 februari bankroet te verklaren.

Het omvallen van de rederij leidt ertoe dat er nu ook een overaanbod is in het segment containerschepen met een capaciteit van meer dan 7.500 teu. Volgens de Franse databank Alphaliner waren er eind januari 46 schepen met een capaciteit van meer dan 7.500 teu werkloos.

Sommige schepen moeten enkele weken wachten omdat ze van dienst of vaargebied veranderen of ondergaan reparaties en zijn dus met andere woorden niet te huur. Van de 46 werkloze very large container ships (vlcs) worden er momenteel vijftien effectief op de chartermarkt aangeboden.

Chartermarkt

Tien van die vijftien beschikbare schepen voeren vroeger voor Hanjin Shipping. Nog eens acht andere schepen van 8.500 tot 10.000 teu zijn opgelegd en voorlopig nog niet beschikbaar op de chartermarkt. Op termijn zullen die echter de hoop vergroten.

De Turkse rederij Ciner Navigation, die drie jonge zusterschepen van 9.030 teu (bouwjaar 2015-2016) aan de Zuid-Koreaanse carrier verhuurde, is er intussen wel al in geslaagd om nieuwe opdrachten te vinden. De ‘Croatia’ (ex-‘Hanjin Croatia’ werd zopas voor een onbekend bedrag door NYK Line gehuurd voor een dienst tussen de Far East en Zuid-Amerika.

Het zusterschip ‘Switzerland’ vaart de komende twaalf tot achttien maanden voor Yang Ming, die daarvoor amper 13.000 dollar per dag betaalt. Cosco huurde al eerder de ‘Hungary’ (ex-‘Hanjin Hungary’ – foto) voor een gezamenlijke dienst met CMA CGM, Evergreen en UASC tussen Azië en de Med.

Grootste schepen naar 2M

De negen grootste schepen (13.102 teu) van Hanjin gaan a priori voor het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk Line en MSC varen. De ex-‘Hanjin Africa’ werd al als ‘Maersk Emerald’ ingeschakeld in een dienst tussen de Far East en de Adriatische Zee en de ‘Maersk Ensenada’ (ex-‘Hanjin Harmony’) is op weg naar het Verre Oosten om daar later deze maand de vloot van de AE6/Lion Service te vervoegen. Het zusterschip ‘Maersk Esmeraldas’ (ex-‘Hanjin Blue Ocean’) zal vanaf 2 maart in diezelfde AE6/Lion gaan varen.

Costamare

Het overaanbod aan vlcs speelt momenteel vooral de Griekse rederij Costamare parten. Die vond nog steeds geen huurder voor de nieuwbouw ‘Cape Akritas’ van 11.010 teu, die in oktober met meer dan een jaar vertraging door Hanjin Philippines Shipyard aan de Grieken werd opgeleverd.

De ‘Cape Akritas’ is de eerste uit een reeks van vijf schepen, waarvan de eerste exemplaren al in 2013 besteld werden. Al deze neopanamaxschepen hadden al in de vaart moeten zijn, maar omdat er geen charterers waren, bleef Costamare de werf vragen om de oplevering uit te stellen.

Verder uitstel wordt echter niet meer toegestaan en de Griekse eigenaar zal de volgende drie eenheden in maart in ontvangst moeten nemen. Het vijfde en laatste schip zal in juni overgedragen worden.

Dit jaar zouden er in totaal negentien nieuwbouwschepen van 7.500 tot 9.999 teu moeten opgeleverd worden. Daarnaast zullen er naar verwachting ook nog eens zestien nieuwe neopanamaxschepen van 10.000 tot 13.299 teu bijkomen.

Stefan Verberckmoes