Drie extra hubs voor CMA CGM

De vier belangrijkste transshipmenthavens van de Franse rederij CMA CGM zijn momenteel Port Kelang, Marsaxlokk, Khor Fakkan en Tanger. Daar komen dit jaar drie extra hubs bij: het gaat om Singapore, Port Réunion en Kingston.

De nieuwe Kingston Freeport Terminal Limited (KFTL) krijgt op termijn een jaarlijkse capaciteit van 3,6 miljoen teu. De bestaande Kingston Container Terminal (foto) was tot voor kort in handen van de overheid, maar werd geprivatiseerd. De containerterminal kwam volledig in handen van CMA CGM dat nu rechtstreeks 60% van de aandelen bezit en de overige 40% controleert via CMA Terminal Holdings. De dochter Terminal Link, een joint venture met China Merchants Holdings International, is er niet bij betrokken.

Concessie

De concessie van de tot KFTL herdoopte terminal is officieel op 1 juli ingegaan en heeft een looptijd van 30 jaar. De containerkade profileert zich als een 'common user terminal' met onder andere Zim als grote klant. CMA CGM zal er goed zijn voor een , kwart tot een derde van de totale trafiek. De Fransen willen de terminal in Jamaica meer als regionale hub gaan gebruiken omwille van de nabijheid van het verbrede Panamakanaal.

KFTL heeft aangekondigd de behandelingscapaciteit te zullen uitbreiden en sloot daarvoor al contracten met onder andere Jan de Nul en de Franse bouwgroep Vinci. Aan de containerkade die uiteindelijk 2.400 meter lang moet worden (met achttien portaalkranen), is er een waterdiepte van 15,5 meter.

Port Kelang

De belangrijkste hub van CMA CGM is nu nog Port Kelang, waar de Fransen vorig jaar 3,1 miljoen teu behandeld hebben. De Maleisische haven zal de rol van Zuid-Oost Aziatische hub voortaan wel moeten delen met Singapore, waar CMA CGM vorige maand een joint venture sloot met PSA. De CMA CGM-PSA Lion Terminal zal over vier ligplaatsen voor ultra large container ships in Pasir Panjang beschikken.

Na Port Kelang waren Marsaxlokk in Malta (2 miljoen teu), Khor Fakkan in de Verenigde Arabische Emiraten (1,6 miljoen teu) en Tanger in Marokko (950.000 teu) vorig jaar de belangrijkste transshipmenthavens voor CMA CGM. Behalve Kingston en Singapore krijgt ook Port Réunion dit jaar de status van regionale hub omdat die haven in de Indische Oceaan op een kruispunt van een aantal lijndiensten ligt.