CEO van HMM wil schepen van 22.000 teu

De Zuid-Koreaanse rederijen Hyundai Merchant Marine (HMM) en SM Line bespreken dezer dagen hun strategie voor 2018. HMM gaat voor nieuwe megamaxschepen en SM Line wil samenwerken met HMM.

Bij Hyundai kwamen gisteren zo’n 150 werknemers uit binnen- en buitenland bijeen (foto) om er de verkoopstrategie voor volgend jaar uit te werken. In een terugblik op 2017 zei CEO Yoo Chang-keun dat de rederij hard heeft moeten werken om het vertrouwen van de klanten terug te winnen en de resultaten te verbeteren.

Om opnieuw winstgevend te worden, rekent de Zuid-Koreaanse carrier onder andere op de terminalactiviteiten in Busan, Kaohsiung, Algeciras, Rotterdam en aan de westkust van de Verenigde Staten. Volgend jaar willen de Koreanen ook innoveren door blockchaintechnologie te gaan toepassen.

Megabestelling

De meest verrassende uitspraak van Yoo ging evenwel over een megabestelling voor een reeks containerschepen van 22.000 teu. “Dat project kadert in de nationale verwachting om van Zuid-Korea opnieuw een leidende scheepvaartnatie te maken”, zei Koo. Met de nieuwe megamaxschepen wil de CEO ook de strengere emissieregels kunnen naleven.

Als HMM binnenkort schepen van 22.000 teu zou bestellen, kunnen die klaar zijn tegen begin 2020 wanneer de driejarige overeenkomst van de Koreaanse carrier met het 2M Vessel Sharing Agreement met Maersk Line en MSC afloopt.

Met de grotere schepen kan HMM zijn partners proberen te overtuigen om weer eigen tonnage te mogen inzetten tussen de Far East en Europa. Momenteel koopt de rederij bij 2M op deze route alleen slots. De Koreanen kunnen bovendien ook opnieuw aankloppen bij THE Alliance, waar ze destijds om financiële redenen werden afgewezen.

Verjaardag

Bij SM Line werd deze week de eerste verjaardag van de rederij gevierd. De nieuwkomer nam uit het faillissement van Hanjin diens activiteiten op de trans-Pacific over. In de eerste helft van volgend jaar wil SM Line het aanbod op dat vaargebied verder uitgebreiden door onder andere ook rechtstreekse diensten tussen Zuid-Korea en de oostkust van de VS te beginnen.

CEO Kim Chil-bong staat daarbij open voor samenwerking met landgenoot HMM. “Wanneer we als twee nationale carriers de handen in elkaar slaan, bouwen de Koreaanse maritieme sector opnieuw uit. Door samen te werken kunnen we ons concurrentievermogen versterken en de kosten drukken, zodat de last voor de overheid verlicht wordt”, besluit de CEO.

Stefan Verberckmoes