ATO-terminal haalt CMA CGM binnen als nieuwe klant

De shortseaterminal van ATO aan Kaai 364 behandelt vanaf deze maand de schepen van de New Dunkrus Service van de CMA CGM-dochter MacAndrews. Het gaat om twee aanlopen per week. Het compenseert het recente verlies van Samskip.

De New Dunkrus Service van CMA CGM verbindt Noord-Europa met Marokko. Tijdens het Marokkaanse citrusexportseizoen dat van oktober tot mei loopt, wordt de vloot versterkt en varen de ingezette schepen beurtelings vanuit Casablanca en Agadir naar Rotterdam en St-Petersburg enerzijds en naar Portsmouth, Duinkerke en Rotterdam anderzijds.

In beide rotaties wordt op de terugweg naar Marokko ook in Antwerpen geladen. Voor ATO levert de Dunkrus dus momenteel twee aanlopen per week op. De zeven ingezette schepen hebben een capaciteit van 868 tot 1.036 teu en beschikken over een groot aantal reeferplugs voor koelcontainers.

Tot eind vorig jaar werd de New Dunkrus Service door PSA aan de Europaterminal (kaai 869) behandeld. Die terminal begon het nieuwe jaar dus met het verlies van twee diensten van CMA CGM, want ook de EURAF1 dienst naar West-Afrika wordt nu elders behandeld, in casu bij Antwerp Gateway aan het Deurganckdok.

Vertrek

De komst van de New Dunkrus Service volgt bij ATO kort op het vertrek van Samskip. Die rederij werd in oktober de eerste maritieme klant van de multimodale shortseaterminal met een nieuwe dienst naar de Britse haven Hull, die al snel ook Vlissingen en Sheerness begon aan te lopen. De laatste afvaart vanuit Antwerpen naar Hull werd op 18 december geboden.

Net voor de jaarverwisseling heeft Samskip het gehuurde schip ‘BF Cartagena’ van 508 teu aan zijn eigenaar teruggeleverd. Samskip blijft zijn Belgische en Franse klanten afvaarten naar Hull bieden vanuit Gent en koopt nu ad hoc scheepsruimte op de dienst van de jonge Belgische rederij I-MOTION Shipping.

Stefan Verberckmoes