Antwerp Night haalt banden met Seoul aan

Deze week trekt op initiatief van de stad Antwerpen een economische missie langs Seoul en Shanghai. Ook het Havenbedrijf reist mee. Annik Dirkx, de woordvoerder van het Havenbedrijf brengt voor Flows dagelijks een update van de missie.

De tweede dag van de missie van de stad Antwerpen naar Seoul en Shanghai investeerde intensief in contacten tussen Antwerpse en Koreaanse ondernemers. De 'Antwerp Night' vormde de goed bijgewoonde afsluiter van de dag.

De bezoekers werden ook aan het denken gezet over de toekomst van steden en hun bewoners. Met soms confronterende weetjes. Steden verstedelijken wereldwijd aan een tempo van 10.000 mensen per uur. Tegen 2050 zal het aantal 65+’ers in sommige regio’s verdubbeld zijn. Volgens CISCO, wereldmarktleider op het vlak van IT, zullen deze feiten onze omgeving onherroepelijk veranderen. ‘Physical communicaties’ zullen meer en meer transformeren in ‘connected communities’. “Smart city is geen modewoord meer, elk land is ermee bezig”, wist de Koreaan Ben Chung in het CISCO Innovation Center in Songdo.

Zijn publiek van toehoorders bestond uit deelnemers van de Antwerpse missie naar Korea. Dat CISCO een stek heeft in Songdo, het internationale Business District in Zuid-Korea, mag niet verbazen. Songdo heeft de ambitie om uit te groeien tot de ‘smartest city in the world’. Een van de basis voorwaarden om dat te realiseren is de verbinding tussen private en openbare data in een gemeenschappelijk model. Allicht zijn we, vooral in Europa, nog toe aan enkele discussies over privacy vooraleer dat model realiteit zal zijn.

Grondstof

Toch beschouwen steden data meer en meer als een belangrijke grondstof. Zo ook Antwerpen, bevestigde burgemeester Bart De Wever (N-VA) in zijn toespraak tijdens de Antwerp Night in het Hyatt hotel in Seoul. “In Antwerpen vertegenwoordigt de digitale economie al 600 miljoen euro aan toegevoegde waarde”, becijferde hij. Ook voor de haven zijn data van cruciaal belang voor een vlotte doorvoer van goederen.  “Creativiteit, innovatie en out-of-the-boxdenken zijn belangrijk om de uitdagingen waarmee onze sector te kampen heeft, te lijf te gaan”, sprak Jacques Vandermeiren, CEO designate van het Havenbedrijf Antwerpen, het publiek van de Antwerp Night toe.

Antwerp Night

De Antwerp Night was een netwerkevent, voorafgegaan door een investmentseminarie. Beide evenementen zetten de spotlight op Antwerpen als de place to be voor investeringen en business opportuniteiten. Tot slot van de avond werd een aantal kadootjes uit Antwerpen verloot. Het Antwerpse Havenbedrijf had een glazen kunstwerk met een gravure van het Antwerpse Havenhuis meegebracht voor de tombola. CEO designate Jacques Vandermeiren mocht dat kunstwerk overhandigen aan Soon-Cheal Kim, marketing director van Incheon Port Authority. Een mooi toeval, want dat de Antwerpse haven al enige tijd verzusterd is met deze Koreaanse haven, kon de onschuldige hand die de naam van S.C. Kim lootte, allicht niet weten ...

Annik Dirkx