2M vaart meest klokvast tussen Far East en Europa

Zim is de enige top-20 carrier die in februari klokvaster ging varen. Bij de andere carriers waren de prestaties erg verschillend, zodat het klassement van de rederijen volgens stiptheid enkele verrassingen bevat.

Opvallend is bijvoorbeeld dat de Deense rederij Maersk Line in februari de top-5 van de Deense consultant SeaIntel niet gehaald heeft, terwijl alliantiepartner MSC deze keer op de vierde plaats staat. In het verleden was Maersk doorgaans één van de meest betrouwbare carriers, terwijl MSC vaak in de staart van de rangschikking te vinden was.

Uit een vergelijkbaar rapport van de Britse consultant Drewry was al gebleken dat de stiptheid van de lijndiensten in februari zienderogen achteruit is gegaan. Hoewel de percentages en het klassement verschillen, bevestigt het maandelijkse rapport van SeaIntel dezelfde trends.

Ook volgens de Deense onderzoekers bleek februari geen al te goede maand: 76,6% van de 11.620 opgevolgde containerschepen arriveerde op tijd in de haven van bestemming, terwijl dat in januari nog 78,2% was. Een vergelijking met de score van februari 2015 (71,9%) is niet zo representatief omdat het beeld toen vertekend werd door de zware congestieproblemen aan de westkust van Noord-Amerika.

Chinees Nieuwjaar

Dat het aantal vertragingen voor de derde maand op rij is gestegen, is volgens SeaIntel toe te schrijven aan het slechte weer in het voorjaar – een jaarlijks terugkomend fenomeen – en het grote aantal geschrapte afvaarten in de periode na het Chinees Nieuwjaar van 8 februari 2016.

In de trade tussen Azië en Noord-Europa hield slechts 65,4% van de schepen zich aan het vaarschema. De hoogste scores waren die van de 2M partners MSC (82,6%) en Maersk Line (81,8%). Daarna volgen APL, Hyundai Merchant Marine (HMM), MOL, NYK en OOCL die allen lid zijn van de G6 Alliance, met een score van bijna 77%.

Top-3

De lijst van de top-20 carriers van SeaIntel werd in februari opnieuw aangevoerd door de Taiwanese rederij Wan Hai met een resultaat van 82,9%. In de top-3 vinden we ook Hamburg Süd (82,3%) en Zim (81,9%) terug. De rangschikking van SeaIntel verschilt van die van Drewry, die in februari MOL, Wan Hai en Maersk als meest betrouwbare rederijen identificeerde en dus duidelijk een andere methodologie hanteert om vertragingen te meten.

De rederijen die nu bovenaan prijken zijn niet toevallig de carriers die hun prestatie van januari bijna evenaarden of in het geval van Zim zelfs verbeterden. Omdat carriers als Cosco, Hanjin en UASC veel minder stipt waren, eindigden MSC (79,3%) en Hapag-Lloyd in februari in de Deense rangschikking op de vierde en vijfde plaats, voor Maersk Line, NYK, PIL, MOL en CMA CGM. Cosco en China Shipping droegen de rode lantaarn.