2M-partners starten zesde dienst naar Verre Oosten

Maersk Line en MSC verhogen begin april hun capaciteit tussen Verre Oosten en Noord-Europa door de start van een extra dienst. De twee carriers benadrukken dat ze de capaciteit niet meer verhogen dan noodzakelijk.

Volgens Maersk Line is de start van een extra dienst nodig om de extra volumes van Hyundai Merchant Marine (HMM) en Hamburg Süd erbij te kunnen nemen. Beide rederijen krijgen vanaf april een allocatie aan boord van de 2M-boten omdat hun bestaande akkoorden met respectievelijk de G6 Alliance en UASC aflopen.

HMM en Hamburg Süd zullen geen eigen schepen leveren, maar wel een aantal duizenden slots vullen. Volgens Maersk Line was een capaciteitsverhoging daarom nodig. MSC stelt van zijn kant dat de totale beschikbare capaciteit op het vaargebied niet zal verhogen.

AE7/Condor

De zesde dienst die Maersk Line en MSC in april tussen de Far East en Noord-Europa beginnen, krijgt de naam AE7 bij Maersk en Condor Service bij MSC. In het Verre Oosten zal er alleen geladen worden in Ningbo, Shanghai en Tanjung Pelepas. Daarna gaat het zonder tussenstop naar Rotterdam, Hamburg, Bremerhaven en Wilhelmshaven. Met deze dienst mikken de 2M-partners dus duidelijk op de grote volumes van China en Zuidoost Azië naar Nederland en Noord-Duitsland.

Eastbound komt de klemtoon van de nieuwe dienst gedeeltelijk op de bediening van het Midden-Oosten te liggen, want na Wilhelmshaven gaat het naar Felixstowe, Antwerpen, Le Havre en Tangier via Salalah en Jebel Ali terug naar Ningbo.

De opname van Hamburg, Antwerpen, Le Havre en Jebel Ali in het vaarschema van de nieuwe AE7/Condor, heeft als gevolg dat die vier havens geschrapt worden in de eastbound rotatie van de bestaande AE1/Shogun Service. Die gaat na lossing in Felixstowe en Rotterdam voortaan laden in Southampton, Bremerhaven en Rotterdam. De schepen uit deze dienst zullen op de terugweg naar China voortaan ook stoppen in Colombo en Singapore.

Geen grote wijzigingen

De aanloop van Colombo kan als gevolg hiervan verdwijnen in de rotatie van de vernieuwde AE2/Swan service. Deze Far East loop zal niet langer Bremerhaven en Wilhelmshaven bedienen en krijgt als nieuwe Europese rotatie: Algeciras, Felixstowe, Antwerpen, Rotterdam en opnieuw Algeciras.

In de andere diensten van en naar het Verre Oosten zijn er geen grote wijzigingen. De opname van Southampton in de rotatie van de AE1/Shogun laat toe om deze Britse aanloop te schrappen in de AE6/Lion Service. Daardoor wordt Antwerpen nu de eerste Noord-Europese loshaven. Aan de vierde dienst die Antwerpen aanloopt, de AE5/Albatross Service, wordt niets veranderd.

Stefan Verberckmoes

Lees ook onze column van vandaag over de nieuwe 2M-havenkeuze in de Benelux