Binnenschip op 128 wielen de weg op

In Antwerpen varen schepen niet altijd, soms maken ze ook een toertje over de weg. Daar komt dan wel véél groot materiaal en een hoop denkwerk bij kijken. Michaël Vervoot van Heavy legt graag uit hoe hij en zijn team precies te werk gingen.

Hoe verhuis je een binnenschip van 40m lang, 5m breed en 5,4m hoog met een gewicht van 80 ton? Die vraag kreeg Heavy voorgeschoteld toen bleek dat het erfgoedschip Lauranda weg moest bij het Antwerpse Steen. 

Het schip krijgt een nieuwe bestemming, maar hoe je zo’n mastodont  op die bestemming krijgt, is een verhaal op zich. Michaël Vervoot en Ief Van Gansen van Heavy Lifting & Handling (een onderdeel van de Gosselin Group) leidden samen met hun team de operatie in goede banen.

Over de weg

De Lauranda verhuisde vorige week van zijn ligplaats aan het Steen naar een plekje op de terminal van Wijngaardnatie, in afwachting van de definitieve overbrenging naar de erfgoedwerf in Baasrode. Heavy transporteerde het gevaarte over de weg, en niet via het water, zoals je zou verwachten.

“Transporteren via de weg is technisch uitdagender, maar voor ons interessanter omdat onze eigen inbreng in de operatie dan groter is”, zegt Vervoot. “Voor vervoer over het water zouden we bijvoorbeeld de havenkraan Brabo hebben moeten huren van het Havenbedrijf. We wisten al even dat de stad het schip wilde verhuizen, maar door de aangekondigde werken aan het Steen moest het schip plots weg.”

Een ploeg van zes Heavy-medewerkers en zes medewerkers van een onderaannemer hadden verschillende dagen de handen vol met de klus: twee dagen met de voorbereiding van het manoeuvre, met het demonteren van enkele onderdelen van de Lauranda, een dag voor het liften van het schip en het plaatsen op de trailer, en twee dagen opruimwerk.

128 wielen 

De Lauranda werd opgevijzeld van de betonblokken waarop ze lag en geplaatst op een zelfrijdende trailer met maar liefst 16 assen, oftewel 128 wielen. Dat maakt dat het transport, dat in zijn geheel 130 ton woog, minder impact had op het wegdek dan een gemiddelde personenwagen.

Al zorgden die betonblokken voor problemen en kwam er een gespecialiseerde firma aan te pas om ze af te zagen, een operatie die twee dagen duurde. Op donderdagavond zette het konvooi zich stapvoets in gang, om vrijdagochtend om 04.00 uur aan te komen bij de Wijngaardnatie. Enkel ter hoogte van het Havenhuis kwam het konvooi een obstakel tegen: enkele verkeersborden moesten worden gedemonteerd, maar verder liep alles volgens plan.

Kolfje naar de hand

“We zijn nu eenmaal specialist in industriële verhuizingen”, zegt Vervoot. “Industriële installaties van 150 tot 200 ton zijn voor ons geen uitzondering. Maar een schip vervoeren we niet elke dag.”

“Het was een stressy bezigheid, ik ben  blij dat het achter de rug is. Maar dat we het tot een goed einde hebben gebracht, is een schouderklopje voor onszelf.”

Over twee maanden het tweede luik? “Dat moeten we nog even afwachten, de stad moet onze offerte nog valideren. Ook komt bij zo’n operatie een hoop vergunningswerk kijken, maar dat ging deze keer vlot door een goede samenwerking met de stad en de overheid.”

En reken maar dat Vervoot het schip gaat bezoeken wanneer het eenmaal in Baasrode op zijn plaats ligt. “De mensen daar doen hun werk met zoveel passie en een vrijwillig engagement. Het is ook een mooie site, dus ik wil zeker gaan kijken hoe het schip erbij ligt als de hele operatie achter de rug is. “

Michiel Leen