Ocean Three is geen club van overblijvers

Stefan Verberckmoes - Flows

Stefan Verberckmoes - Flows

Editor-in-chief

De aangekondigde samenwerking van CMA CGM, China Shipping en UASC heeft al een aantal commentaren uitgelokt.

De Nederlandse verladersorganisatie EVO maakt zich zorgen over de nieuwe ontwikkeling. “Wij vrezen dat de keuzevrijheid van de verladers afneemt omdat de drie rederijen hun capaciteit gaan bundelen”, zegt Lodewijk Wisse, beleidsadviseur maritieme zaken bij EVO.

“Het is juist aan de verlader om te kiezen voor een rederij die kan voldoen aan zijn wensenpakket. Door de vorming van allianties wordt de containerlijnvaart eenheidsworst, omdat de goede en slechte punten van de individuele rederijen worden gemiddeld. Dit is een slechte ontwikkeling”, aldus nog Wisse.

Het opmerkelijke is dat de drie carriers het woord alliantie zelf nog niet gebruikt hebben in hun communicatie. Ze hebben het over samenwerkingsakkoorden op drie grote oostwest-routes. UASC heeft in zijn persbericht zelfs niet eens de naam ‘Ocean Three’ gebruikt, die CMA CGM wel in zijn titel plaatste.

Dat de drie rederijen voor elkaar gekozen hebben, is geenszins verwonderlijk omdat alle andere grote oostwest-carriers al tot een alliantie behoren. Dat de drie ‘overblijvers’ gaan samenwerken in een verband dat qua gezamenlijk marktaandeel heel wat kleiner is dan 2M van Maersk en MSC, wil echter niet zeggen dat de voordelen voor de drie nieuwe bondgenoten mager zullen zijn.

Het tegendeel is waar. De drie partners kennen elkaar en hun samenwerking is vooral bedoeld om grote schepen te vullen. Qua gemiddelde scheepsgrootte zal het trio in de Far East trade snel boven de drie andere rederscombinaties uitsteken.

Qua schaalvoordelen kan het trio een voorsprong nemen

CSCL neemt dit jaar nog de eerste twee nieuwbouwschepen van 19.000 teu uit een reeks van vijf in de vaart en ook UASC heeft zes eenheden van een vergelijkbaar formaat in aanbouw die vanaf volgend jaar in de vaart zullen komen. De Arabische rederij heeft daarnaast ook nog eens elf kleinere (sic) eenheden van 14.000 teu in bestelling.

De grootste schepen in de vloot van CMA CGM zijn nu nog drie boten van 16.020 teu, maar de Franse rederij verwacht volgend jaar de oplevering van zes nog grotere eenheden van 17.700 tot 17.859 teu. Qua schaalvoordelen lijkt de nieuwe redersclub dus een zekere voorsprong te kunnen nemen om kostenefficiënt te gaan varen.