'Gent Wake Up' moet ook Antwerpen wakker maken

Bart Timperman, hoofdredacteur Flows

De burgerbeweging 'Gent Wake up' mag dan voorlopig (?) nog een schimmig clubje zijn, maar het heeft meteen wel impact. Het verhaal bewijst vooral de impact van 'social media' op grote maatschappelijke projecten. Hopelijk trekt Antwerpen er lessen uit.

Bart Timperman, hoofdredacteur Flows

Facebook heeft vaak twee gezichten. Het is meestal Blufbook, dat moet bewijzen hoe fantastisch onze reis wel was. Of hoe goed onze kinderen het wel doen. Geef toe: je zal zelden iemand zien posten dat 'ons Tiffany een jaartje moet zitten blijven'. Ons private bestaan is een en al bling-bling. Maar als het over de ander gaat, wordt het vaak Azijnpissersbook. Hoe scherper het bericht, hoe meer likes. Facebook – en alle andere 'social' media - blinken zelden of nooit uit in nuance en diepgang.

Het zal de activisten worst wezen. Steeds meer wordt op een bijna professionele manier gebruik gemaakt van deze platformen om meningen te ventileren. Vaak inspelend op elementaire emotie, weten ze Jan en Janine met de pet in het hart te raken. Wetende dat het verstand vaak niet online is.

Geloofwaardigheid

Over 'Gent Wake up' zullen we nog geen grote uitspraken doen. Hopelijk wordt snel duidelijk hoe veel burger er achter dit burgerinitiatief zit. Voor hetzelfde geld is het een sluwe politieke zet van deze of gene speler in de Gentse politiek of havenwereld. Wil het platform geloofwaardig zijn, dan komt daar best snel duidelijkheid over. Want met uitzondering van Zorro zijn gemaskerde strijders zelden sympathiek of betrouwbaar. En aan individuele kletsmajoren willen we ook liever niet te veel aandacht geven.

Maar, los van deze overweging over betrouwbaarheid is 'Gent Wake up' vooral ook een wake-upcall die veel verder moet klinken dan in Gent. De tijd waarin belangrijke maatschappelijke beslissingen puur op basis van macht konden doorgedrukt worden, is voltooid verleden tijd. Ook in de Antwerpse havenwereld leeft nog veel te sterk de overtuiging dat het verhaal van het Saeftinghedok en de extra-containercapaciteit alleen op basis van rationele economische argumenten kan worden geschreven. Of erger nog: puur op basis van macht.

Saeftinghe

Vergeet het. We leven anno 2017 in een 'emocratie' waar ook beleidsmensen worden gestuurd door de perceptie en de emotie van het publiek. Als het Saeftingheverhaal de perceptie tegen krijgt, wordt het bijzonder moeilijk. De Oosterweelsaga leert ons hier wel heel duidelijke lessen.

Het Antwerps Havenbedrijf vult in die context binnenkort een ontzettend belangrijke leidinggevende functie in. De komst van een 'chief communication & marketing officer' is aangekondigd voor begin volgende maand. Bij deze m/v ligt een grote verantwoordelijkheid. Uitgerekend in een sector die vaak krampachtig communiceert, moet zij of hij de bakens verzetten. Die 'chief' moeten er voor zorgen dat het Havenbedrijf, en op die manier bij uitbreiding de hele sector, de – digitale – publieke opinie op de juiste manier bespeelt. Een containerschip loswrikken uit de bocht van Bath is klein bier in vergelijking met die opgave.