Samenwerking GHA, Infrabel en NMBS moet spoorvervoer efficiënter maken

Het Antwerpse Havenbedrijf werkt intensief samen met spoornetbeheerder Infrabel en spoormaatschappij NMBS om het verspreid spoorvervoer in de haven efficiënter te maken. Ook de heringebruikname van de Main Hub wordt onderzocht.

“Met de steeds belangrijker wordende import calls in de haven moeten er ook oplossingen aangereikt worden voor het vervoer naar het hinterland”, zei Jan Van Dessel van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) naar aanleiding van het Intermodal Event dat dinsdag door het Havenbedrijf georganiseerd werd. Het feit dat heel wat van die maritieme import geconcentreerd zal worden aan het Deurganckdok, maakt het er volgens hem wel gemakkelijker op.

Waar het hinterlandvervoer van containers met de binnenvaart dankzij een aantal initiatieven qua efficiëntie sterke vooruitgang heeft geboekt, heeft het spoor echter nog een weg af te leggen.

Alternatieven voor NARCON

Naast een aantal maritieme spoorproducten van onder meer MSC Medlog (exclusief voor MSC), IFB, Duisport Rail en Naviland, nemen ook enkele inlandterminals zelf initiatieven en het Havenbedrijf wil nog meer partijen aantrekken, aldus Van Dessel. Sinds enige tijd bieden TCA (Athus) en Delcatrans (LAR) al een alternatief voor het NARCON-systeem dat in 2013 door het wegvallen van subsidies werd stopgezet.

Tot september 2013 bood NARCON dagelijks vijf treinen vanaf 4 inland terminals naar de Main Hub in de haven en vijf treinen van de Main Hub naar de vijf belangrijkste zeeterminals. Als alternatief biedt TCA nu wekelijks 10 roundtrips naar de Noordzeeterminal. Van daaruit worden andere terminals per barge bediend. Volgens Alain Rysman, general manager van TCA, zullen de bestemmingen en de frequentie nog aangepast worden naar aanleiding van de komst van de 2M-alliantie. Hij voorziet ook een uitbreiding van het aanbod naar het zuiden.

Delcatrans spoort driemaal per week tussen LAR (Rekkem) en de terminal van DP World aan kaai 1700. Van daaruit worden vletdiensten aangeboden naar andere terminals. Delcatrans onderhoudt ook een bargedienst tussen Wevelgem en Antwerpen via River Terminal Wielsbeke, die als alternatief kan dienen voor het spoorvervoer.

Samenwerking

Om de efficiëntie van het spoorvervoer in de haven te verbeteren werkt het Havenbedrijf intensief samen met spoornetbeheerder Infrabel. “De wil tot samenwerking om het intraportuair spoorvervoer efficiënter te maken is er. Die samenwerking moet meer visibiliteit opleveren met betrekking tot de bediening van seinen en spoorbundels”, aldus Van Dessel. Volgens hem zit ook de nieuwe spoorbaas Jo Cornu op dezelfde golflengte.

In oktober 2013 hield het Havenbedrijf samen met de chemiefederatie essenscia en de havenkoepel Alfaport ‘Railport Antwerpen’ boven de doopvont met het oog op het stroomlijnen van de haveninterne spooroperaties. “Railport Antwerpen is een antwoord op de situatie bij NMBS Logistics, dat al geruime tijd naar een strategische partner zoekt. De eerste ambitie is om het intraportuaire  verspreide vervoer altijd garant te stellen. Railport Antwerpen is een instrument om daar op een snelle manier op in te spelen”, aldus Van Dessel. Het Havenbedrijf bekijkt samen met NMBS Logistics ook de mogelijkheid om de Main Hub te reactiveren, zo blijkt.

Zoals eerder reeds gemeld is het Antwerpse Havenbedrijf samen met de havens van Gent en Zeebrugge tevens op zoek naar een oplossing voor datzelfde NMBS Logistics.

In 2012 nam het Havenbedrijf ook al een participatie in een nieuw te bouwen spoorterminal op de Chemelot-site in het Nederlandse Geleen, samen met Ewals Intermodal en Meulenberg. De terminal is sinds vorig jaar operationeel. Bedoeling van de participatie is het spoorvervoer tussen Antwerpen en Zuid-Nederland te stimuleren.

Wat de verdere versterking van het intermodale aanbod naar het hinterland betreft, mikt het Havenbedrijf voor volgend jaar op de regio Parijs, Noordrijn-Westfalen en Beieren, met vooral aandacht voor het spoorvervoer.