Drewry berekent nieuwe krachtverhoudingen

Nu alle grote oostwest-carriers gekozen hebben voor een samenwerkingsverband, heeft Drewry de krachtverhoudingen tussen de vier grote allianties berekend.

Uit de resultaten blijkt dat de situatie op elk vaargebied anders is. Tussen Noord-Europa en het Verre Oosten is 2M van Maersk Line en MSC duidelijk de grootste combinatie met een marktaandeel van 32%.

Op basis van de capaciteit die op dit ogenblik ingezet wordt, is CKYHE (Cosco, “K” Line, Yang Ming, Hanjin en Evergreen) de tweede grootste met een marktaandeel van 26%. Daarna volgen de G6 Alliance (APL, Hapag-Lloyd, Hyundai Merchant Marine, MOL, NYK en OOCL) met 23% en het pas gevormde Ocean Three (CMA CGM, China Shipping en UASC) met 19%.

In de trade tussen de Far East en de Med staat 2M volgens de Britse consultant nog sterker. Het Deens-Zwitserse duo is momenteel goed voor 39% van alle capaciteit op die route. De G6 Alliance is hier met een aandeel van 8% opvallend klein. Ocean Three is hier de tweede grootste groep (27%) en CKYHE is goed voor 20%.

Trans-Pacific

Op de trans-Pacific zijn de Aziatische carriers veel sterker vertegenwoordigd dan de Europese. Tussen het Verre Oosten en de westkust van Noord-Amerika is CKYHE de grootste alliantie met een marktaandeel van 34%, op de hielen gevolgd door de G6 Alliance met 32%. 2M (15%) en Ocean Three (13%) zijn een maatje kleiner.

Zowel 2M als Ocean Three wachten nog op goedkeuring van de Federal Maritime Commission (FMC) uit Washington om operationeel te mogen worden. De FMC wil in het geval van 2M ook met de Chinese autoriteiten overleggen.

Maersk Line en MSC gaan ervan uit dat China geen bezwaar kan maken tegen hun samenwerking omdat de Chinezen nu al allianties op de trans-Pacific toelaten met een gezamenlijk marktaandeel van meer dan 30%.