Bremerhaven is productiefste Europese containerhaven

De productiviteit van de Aziatische terminals en havens voor de behandeling van containerschepen van meer dan 10.000 teu ligt veel hoger in vergelijking met Europa of Amerika.

Dat blijkt uit een rangschikking van de meest productieve terminals die de Amerikaanse JOC Group heeft gemaakt. De cijfers zijn gebaseerd op het aantal bewegingen (inclusief restows) tussen het afmeren en het moment dat de trossen weer losgegooid worden. In de eerste helft van dit jaar bedroeg het wereldwijde gemiddelde 115 containerbewegingen per uur. Dat is één beweging meer dan vorig jaar.

Met een score van 138 mag Jebel Ali zich ’s werelds productiefste containerhaven noemen. Ook in Tianjin en Qingdao (elk 125) en Nansha in Guangzhou (119) wordt er goed doorgewerkt.

De lijst van de individuele terminals wordt aangevoerd door APMT Yokohama, waar maar liefst 180 containers per uur behandeld werden. Ook de Tianjin Port Pacific International Container Terminal (144) presteert beter dan DP World in Jebel Ali (138).

In Noord- en Zuid-Amerika wordt dat tempo niet gehaald. Balboa is daar de productiefste haven met gemiddeld 97 bewegingen per uur. Daarna volgen Los Angeles (80) en Lazaro Cardenas in Mexico (79).

Europa

In Europa blijkt Bremerhaven de meest productieve haven te zijn met gemiddeld 92 bewegingen per uur. De top-3 bestaat verder uit Rotterdam (88) en de Spaanse havens Barcelona en Algeciras op een gedeelde derde plaats (78). APM Terminals in Rotterdam is de snelste terminal (102), gevolgd door NTB North Sea Terminal in Bremerhaven met 97 (foto). ECT Delta West in Rotterdam en Eurogate in Hamburg (elk 89) staan op de derde plaats.

De MSC PSA European Terminal (MPET) waar op schepen van 13.000 tot 14.000 teu soms 160 bewegingen per uur gehaald worden, komt niet in de Europese top-3 van JOC voor. De resultaten moeten dan ook gerelativeerd worden. De scores reflecteren immers niet alleen het aantal bewegingen per kraan en per uur. Wanneer een schip een paar uur voor het begin van de shift afmeert en na het beëindigen van de operaties nog enkele uren op hoog water moet wachten, wordt het gemiddelde onmiddellijk naar beneden getrokken.

Opvallend is ook dat de havens die het beste scoren, meestal de eerste loshavens voor grote volumes uit het Verre Oosten zijn. Dat betekent dat zij veel deklading moeten lossen, wat altijd snel gebeurt. In havens waar zowel gelost als geladen moet worden en waar ook meer in het ruim moet worden gewerkt, is de planning vanuit operationeel standpunt ingewikkelder.