Pakjes blijven groei bpost verder stuwen

Pakjesdistributie heeft de cijfers van bpost in 2015 fors opgekrikt, maar het postverkeer daalde iets minder dan verwacht. Voor dit jaar verwacht de groep een gelijkaardige trend, met 5 à 6% minder post en een dubbelcijferige groei bij de pakjes.

Vorig jaar heeft bpost een omzet geboekt van 2,4 miljard euro (-2,3%). De nettowinst groeide daarentegen met 11% tot 328 miljoen euro. De daling van de omzet was zoals verwacht toe te schrijven aan het briefverkeer: Domestic Mail daalde met 4,0% tot 1.464 miljoen euro en International Mail met bijna 12% tot 176 miljoen.

De inkomsten uit het pakjesvervoer stegen daarentegen met 14% tot 341 miljoen euro. Domestic Parcel kende een stijging met 9,2% tot 161 miljoen. Opvallend is dat International Parcel een forse organische groei kende, tot 170 miljoen (+21,6%). Die werd echter ook beïnvloed door gunstige wisselkoersen. De operaties van Special Logistics, daarentegen, gingen met 15,4% achteruit tot 9,6 miljoen, onder andere ten gevolge van het stopzetten van de distributieactiviteiten van Euro-Sprinters stop te zetten en de nadruk te leggen op de ‘sprinter’-activiteiten.

Vierde kwartaal

De inkomsten voor het vierde kwartaal 2015 bedroegen 642,9 miljoen euro, een daling met slechts 1,9%. Dat was te danken een betere trend bij Domestic Mail (-3,9% tegen een daling met 5,4% voor de eerste 9 maanden) en sterke prestaties van Parcel. De volumestijging bij Domestic Parcels was +13,9%, aangestuurd door e-commerce, een positieve evolutie bij postorderbedrijven, C2C en een bijzonder sterke decembermaand (+15,7 %). International Parcels steeg met 6,4 miljoen euro, voornamelijk door zendingen vanuit de VS, ondersteund door heel hoge decemberomzet en een positieve wisselkoersimpact.

2016

Volgens CEO Koen Van Gerven wordt 2016 “een jaar vol uitdagingen”, onder andere omdat de postvolumes onder druk zullen blijven staan. “We zullen daarom onze groei- en diversificatiestrategie voortzetten (…) Met de overnameovereenkomsten voor de Belgische activiteiten van Lagardère Travel Retail (red: waaronder AMP en Kariboo!) en binnen onze internationale pakjesactiviteiten hebben we een belangrijke stap gezet naar onze toekomstige rendabele groei.” De overname van Lagardère Travel Retail, nota bene, moet nog goedgekeurd worden door de mededingingsautoriteiten.

Van Gerven verwacht een daling van Domestic Mail tussen 5 en 6%, maar een dubbelcijferige groei bij Domestic Parcel en een aanhoudende groei van zendingen vanuit de VS bij International Parcels.

Strategie

Binnen de groei- en diversificatiestrategie kan men onder andere noteren dat de mogelijkheden om een pakje te ontvangen verder uitgebreid werden en worden. De klanten hebben nu de keuze om hun pakje te laten afleveren door de postbode (ook ’s avonds, op zaterdag en zondag of), te gaan afhalen in een van de 1.250 postkantoren of PostPunten, of in een van de nu 145 pakjesautomaten.

Ook wordt verder geïnvesteerd in het dochterbedrijf Landmark Global (full service end-to-end oplossingen voor de e-commerce). Dit is aanwezig in de VS, Canada, Europa, Azië en Oceanië. Vorig jaar werd het versterkt door de overname van het Poolse bedrijf Success Partners Europe.

“Pakjes zijn onze belangrijkste groeifactor, maar we lanceren ook andere projecten om nieuwe inkomsten te genereren. Zo hebben we in 2015 combo, de levering van online bestelde boodschappen, uitgebreid naar Antwerpen. We ontwikkelden ook oplossingen op maat van onze klanten, zoals de samenwerking met Proximus voor de levering van hun nieuwe decoders en modems, en die met Planet Parfum voor de verzending van hun e-commerce bestellingen,” lezen we nog in het jaarverslag.

In dat verband kan men tevens herinneren aan de gedeeltelijke overname van CityDepot. Het belang is dit duurzaam stadsdistributiebedrijf zou verder opgetrokken moeten worden.