Nedcargo bouwt groot Benelux-distributiecentrum in Willebroek

Transport- en logistiekgroep Nedcargo gaat op het logistiekpark de Hulst langs het Zeekanaal Brussel-Schelde in Willebroek een watergebonden Beneluxdistributiecentrum bouwen van 40.000 m². De site beschikt over een eigen binnenvaartkade.

Het nieuwe distributiecentrum komt ter vervanging van het distributiecentrum in Relegem en de overflowlocatie in Londerzeel, bevestigt Roderick de la Houssaye, directeur-eigenaar van Nedcargo. “Het zal ook dienst doen als uitbreiding voor klanten die nu nog in Nederland zitten en naar een centrale Beneluxoperatie overschakelen en voor nieuwe klanten die graag gebruik willen maken van deze ideale locatie aan het water”, zegt hij. Op termijn zullen er ongeveer tweehonderd mensen aan de slag kunnen.

Nedcargo verwierf de sites in Relegem en Londerzeel via de overname van levensmiddelendistributeur Eurobrokers. Volgens de la Houssaye zien de klanten de Benelux vaak als één markt, waardoor het centraliseren van de voorraad op Beneluxniveau steeds vaker de voorkeur krijgt.

Watergebonden

Tegen mei 2017 moet het nieuwe distributiecentrum in Willebroek operationeel zijn. Nedcargo heeft voor de bouw een contract gesloten met ontwikkelaar MG Real Estate. Het heeft daarbij een optie bedongen om het centrum tegen 2019 uit te breiden tot 60.000 m².

De ligging aan het water is volgens Frank van Steijvoort, directeur Nedcargo België “een droom voor elke logistieke dienstverlener”. De site zal gebruik kunnen maken van de kade van het vroegere staalconstructiebedrijf G&G die grenst aan het park de Hulst. Dat wordt ook bevestigd door de la Houssaye. “Wie de exploitant wordt van deze kade is nog niet duidelijk”, zegt hij.

Concurrentie met zeehavens

Diederik Antvelink, mede-eigenaar van Nedcargo, steek niet onder stoelen of banken dat de groep met het watergebonden DC in Willebroek mikt op een aantal importproducten zoals rijst, zaden en andere agrarische producten die momenteel nog in de zeehavens opgeslagen worden. “Het ligt aan het Zeekanaal en we kunnen een binnenvaartdienst direct op het DC opstarten”, zegt hij. Daarnaast zullen in het centrum duurdere producten als wijn, likeuren en specifieke A-merken opgeslagen worden.

Tot slot wil Nedcargo vanuit Willebroek ook meer de fijnmazige logistiek naar de detailhandel in België in eigen hand nemen. In Nederland is dit nu al het geval.

De groep beheert momenteel een voorraad van zo'n 250.000 ton levensmiddelen en jaarlijks wordt 3 miljoen ton gedistribueerd in de Benelux naar supermarktketens, groothandel, speciaalzaken en horeca. Daarnaast vervoert de onderneming jaarlijks nog eens 2,5 miljard flesjes bier van Heineken met de binnenvaart voor export.

Alpherium

Nedcargo is de exploitant van het containertransferium in Alphen-aan-de-Rijn. Ook daar gaat de groep een distributiecentrum voor levensmiddelen bouwen voor kleinere leveringen in de Randstad en in de toekomst in heel Nederland.

Koen Heinen